Mere end ABC - tidlig literacy i dagtilbud

Kundernes anmeldelser
(0 anmeldelser)
Format: Bog
Sidetal: 118
Forfatter(e): Elaine Weitzman og Janice Greenberg. Oversat og bearbejdet til dansk af Helle Iben Bylander og Trine Kjær Krogh
kr. 399,00
inkl. moms

Literacy er evnen til at læse og skrive, men også til at indgå i fællesskaber ved hjælp af blandt andet sprog - mundtligt som skriftligt. Det er en spirende færdighed, der begynder ved fødslen, og som bliver mere og mere tydelig op gennem vuggestue- og børnehavealderen, når børnene begynder at lave kruseduller med farveblyanter eller leger med bøger, bladrer gennem sider eller peger på billeder. Disse tidlige tegn på læsning og skrivning kaldes tidlig literacy.

Denne bog beskriver en verden af literacy i børnehøjde og er uundværlig for alle, der ønsker at opbygge en solid viden og praksis om et dagtilbud fokuseret på leg og literacy. Det handler ikke om at "undervise" børn - tværtimod. Her tages udgangspunkt i en relationel, børnecentreret tilgang med udgangspunkt i alle børns individuelle interesser og forudsætninger, de sociale rammer og ikke mindst det muliges kunst i en hektisk hverdag.

Børn udvikler tidlig literacy i gode sociale interaktioner med voksne, der involverer dem i det virkelige livs anvendelser af skriftsprog, såsom at lave en huskeliste, læse en supermarkedsreklame eller skrive en invitation. Der er et utal af muligheder for at opbygge børns tidlige literacyfærdigheder, før de kommer i skole. Hvis man har fokus på den tidlige literacy, kan ekstra støtte og opmuntring i dagtilbuddet berige børns læsefærdighedsudvikling og hjælpe dem med at indhente viden, hvis de er sakket bagud sprogligt. Den tid, et barn tilbringer i dagtilbud, kan gøre en verden til forskel for, om han eller hun senere lykkes i skolen og i livet.

Bogen henvender sig til alle, der arbejder i vuggestue, dagpleje og børnehave. Den er fyldt med billeder, illustrationer og konkrete eksempler, som gør den indbydende og let at gå til.

De følgende byggesten i den tidlige literacy har hvert sit kapitel i bogen:

  • Det talte sprog
  • Ordforråd
  • Historieforståelse
  • Fra sprog til læring
  • Skriftsprog
  • Fonologisk opmærksomhed




Sådan skriver anmelderne:
Læsepædagogen

'… en anbefalelsesværdig bog, der kan fungere som et solidt fundament for pædagoger og indskolingslæreres faglige udvikling og vil kunne gøre en verden til forskel for børns skolegang tidligere i livet'. 

Birgitte Franck, hørekonsulent

"Denne bog præsenterer en forskningsbaseret tilgang til at hjælpe små børn med at opbygge deres kompetencer inden for literacy. Den giver en række praktiske strategier, som pædagoger vil have let ved at gå til, og som vil være nyttige for alle børn. De tjeklister, der præsenteres ved slutningen af hvert kapitel, kan bruges af pædagogerne selv eller i samarbejde med en mentor eller kollega. Bogen kan som helhed eller ud fra enkelte kapitler fungere som et solidt fundament for pædagogers faglige udvikling." - Jeanette A. McCollum, professor ved University of Illinois. "Dette er ikke kun en bog, jeg ser den som et manifest. (…) Bogen er fyldt med viden i børnehøjde. Det handler ikke om at undervise børn, men at tage sit udgangspunkt i en børnecentreret tilgang, med afsæt i alle børns individuelle interesser med fokus i sociale rammer i en børnefokuseret hverdag. Køb bogen, læs den, handl med udgangspunkt i den viden, bogen så rigeligt beskriver og lad mangefacetteret lyst og viden sprudle i børnehøjde med bevidst fokus på at møde småbørn i en sproglig givende dialog." 
Læs hele anmeldelsen på Center for høretabs hjemmeside

Anne van Kleeck, ph.d. og professor ved University of Texas

"En yderst velskrevet og brugervenlig bog, som er uundværlig for alle, der ønsker at opbygge et solidt forskningsbaseret fundament i arbejdet med at støtte førskolebørns første skridt ind i literacyens verden."

Varenr.: 7463
ISBN: 9788771603552
Udgave måned/år: 02/16

Bøger om samme emne

Vi er sociale - er du?