Stine Liv Johansen

Her på siden finder du en oversigt over bøger skrevet af Stine Liv Johansen.

 

Om Stine Liv Johansen

Stine Liv Johansen er ph.d. og lektor ved Center for Børns Litteratur og Medier. Derudover er hun forfatter og medforfatter på en række udgivelser, der tager fat på børn og unges digitale færden i og uden for institutionelle sammenhænge.

 

Hun deltager hyppigt i debatten om børn og unges digitale liv og de rammer, vi sætter om det i skolen, i familien og i lovgivningen.

 

 

Forfatter og forsker Stine Liv Johansen

 

Hendes mange års forskning i børn og unges mediebrug dannede fundament for hendes tidligere formandspost i Medierådet for Børn og Unge.

 

I 2021 modtog Stine Liv Johansen Døssingprisen. Prisen er Forbundet Kultur og Informations hæderspris, som hvert år uddeles til en person eller gruppe, der har udmærket sig ved sin indsats inden for det kultur- eller bibliotekspolitiske område.

 

Johansen modtog prisen på baggrund af hendes bidrag til debatten om udviklingen af det digitale samfund — herunder en kritisk forståelse af den digitale udvikling og digital dannelse i børnehøjde. Særlig fremhævet blev hendes evne til at nuancere en ofte ensporet debat om rigtig og forkert digital adfærd blandt børn og unge.

 

Bøger af Stine Liv Johansen

Stine Liv Johansen formidler sin forskningsbaserede viden, så den er tilgængelig for både børn, forældre og det pædagogiske personale omkring barnet. Det gør hun blandt andet gennem bøger om digital dannelse i børnehøjde.

 

10 tanker om digital dannelse

“Drop skærmskam, og tag livet seriøst”. Dette er budskabet bag den prisvindende forfatters nyeste bog. 10 tanker om digital dannelse (2022) er en refleksionsbog, som er baseret på Stine Liv Johansens 20 års forskning i børn og unges brug af medier. Her lægges der op til vigtig refleksion — for hvad er digital dannelse? Hvornår er man digitalt dannet? Og hvorfor efterspørger vi det?

 

Børns liv og leg med medier

Hvilken rolle spiller medierne i børns liv? Hvad bruger børnene medierne til? Og hvilken betydning tillægger de selv de medier, de bruger? Børns liv og leg med medier (2014) sætter fokus på den forandrede barndom, hvor de mange mediekanaler helt fra vuggestuealderen integreres i barnets hverdag.

 

Ifølge Stine Liv Johansen er det vigtigt, at de voksne omkring barnet ikke tager afstand til medieudviklingen, men derimod prøver at forstå den digitale kreative leg, som udvikler sig i takt med, at nye generationer kommer til. Bogen er skrevet til fagpersonale i institutionerne, som gennem bogen opfordres til diskussion og personlig refleksion om emnet.

 

Den digitale verden — en del af vores tilstedeværelse

I mange år har debatten om digital dannelse floreret, men Stine Liv Johansen åbner gennem sin forskning op for et nyt perspektiv. Hun mener ikke, at digital dannelse er en særlig form for dannelse, men derimod en del af vores tilstedeværelse. Derfor finder hun det vigtigt, at børn som voksne forstår de dynamikker, som gør, at vi nysgerrigt drives rundt på internettet.

 

I sine anmelderroste bøger formidler hun, hvordan hjerneforskning og socialt samspil kan kombineres i hverdagen. Bøgerne giver en række håndgribelige redskaber til brug i hverdagssituationer, hvor hjernens spilleregler kan anvendes. Den røde tråd i Anette Prehns bøger er, at hjernes skal gøres til medspiller i stedet for modspiller.

 

Ifølge Johansen har hverdagens mediepraksisser stærk indflydelse på børns relations- og identitetsdannelse. Det er derfor nødvendigt, at børn støttes i at indgå i digitale fællesskaber, ligesom i de analoge fællesskaber — eksempelvis på fodboldbanen.

 

Se vores udvalg af bøger af Stine Liv Johansen her: