Universitetsskolen

Format: Bog
Sidetal: 219
Forfatter(e): Thomas R. S. Albrechtsen, Jacob Buris Andersen, Claus Auning, Dorthe Carlsen, Thomas Dahl, Peter Gray, Rune Hansen, Jukka Husu, Max Ipsen, Markus Janssen, Robert Eskildsen Jepsen, Martin Elmbæk Knudsen, Per Fibæk Laursen, Claus Michelsen, Lejf Moos, Alexander von Oettingen (red.), Per Ramberg, Lise Vikan Sandvik, Jesper von Seelen, Lars Breinholt Søndergaard, Keld Thorgård (red.) og Auli Toom.
kr. 344,50
ekskl. moms
kr. 430,62
inkl. moms

Hvad kendetegner den gode undervisning? Hvilken læreruddannelse har skolen brug for, og hvilken uddannelsesforskning er den relevante for lærernes professionalitet? Antologien Universitetsskolen - mellem forskning, uddannelse og skoleudviklinggiver svar på disse spørgsmål, der har drevet den uddannelsespolitiske og uddannelsesfilosofiske udvikling og til stadighed diskuteres i dag.

Universitetsskolen er en samarbejdskonstellation, hvor lærerstuderende, lærere, forskere og læreruddannere samarbejder om at udvikle folkeskolens undervisning gennem undersøgende forløb med udgangspunkt i lærernes problemstillinger. Universitetsskolen understøtter dermed, at forskning, uddannelse og praksis kommer tættere på hinanden.

I 15 danske og internationale bidrag undersøges mulighederne og kompleksiteten i at kombinere skoleudvikling, læreruddannelse og didaktisk forskning på universitetsskoler. Antologien viser, at universitetsskoletanken ikke er et nyt fænomen, men griber tilbage til en spændende og mangfoldig uddannelseshistorie. Øvelsesskoler, praktikskoler, forsøgsskoler, partnerskabsskoler eller laboratorieskoler er alle forsøg på at bringe skolens praksis og uddannelsens teori i spil. Universitetsskolen knytter an til denne udvikling og de kendte problemstillinger,men udvikler samtidig nye svar for at styrke samspillet mellem skolen, uddannelsen og forskningen.

Antologien er redigeret af Alexander von Oettingen og Keld Thorgård, og sammen med skribenterne inviterer de til videns- og erfaringsdeling på tværs af professionshøjskoler, kommuner, universiteter og skoler for at styrke udviklingen af skolen, den didaktiske forskning og læreruddannelsen.


Sådan skriver anmelderne:
Dansk BiblioteksCenter

'Bogen er meget relevant i forhold til det store fokus, der er på skolen i dag, og som der egentlig altid har været. Alle er optaget af om outputtet fra grundskolen er godt nok, og hele tiden er der diskussion om, hvordan skolen bliver bedre. Bogen er klar i sit budskab: En styrkelse af samspillet mellem skolen, læreruddannelsen og forskningen er altafgørende for at få en bedre skole.'

Varenr.: 7874
ISBN: 9788771607598
Udgave måned/år: 07/19
Vælg type

Bøger om samme emne

Vi er sociale - er du?