I denne bog præsenteres professionelle læringsfællesskaber som en del grundlaget for at skabe dagtilbud af høj kvalitet ved at få ny viden til at blive til handlinger i praksis.
Der stilles der skarpt på ledelse af medarbejdernes læring og den ledelsesmæssige opgave med at skabe organisatoriske forudsætninger for, at ny viden kan blive til nye handlinger i praksis. Herved sikres det fortsatte arbejde med kvalitetsudvikling i pædagogisk hverdagspraksis til gavn for børnenes trivsel, læring, udvikling og dannelse.
Bogen ser nærmere på centrale byggesten i professionelle læringsfællesskaber, og hvordan de kan oversættes til fire specifikke ledelsesformer:
- Retningsskabende ledelse - fælles vision og værdier
- Distribueret ledelse - udvikling af kollektiv kompetence
- Kollaborativ ledelse - deprivatisering af praksis
- Pædagogisk ledelse - understøttende strukturer
Undervejs præsenteres tankevækkende cases, der har til hensigt at vise kompleksiteten i ledelsesopgaven - ikke blot glansbilledet. I bogens appendiks findes desuden konkrete værktøjer til at arbejde videre med udviklingen af professionelle læringsfællesskaber og dagtilbud af høj kvalitet.