Møder danner rammen for en væsentlig del af det pædagogiske personales arbejde med at udvikle den pædagogiske kerneopgave og praksis. På møderne må personalet forholde sig til såvel politisk initierede beslutninger som egne handlemuligheder. Et navigationsarbejde, som kræver et tydeligt billede af pædagogiske mål, gode dialogiske evner og ikke mindst og blik for egne og kollegers evne til at samarbejde.
Møderne kan forstås som dialogiske processer, hvis facilitering er en særlig opgave: Først og fremmest må processerne være effektive, da tiden ofte er begrænset. Desuden skal processen tage højde for stærke følelser og tydelige holdninger fra et pædagogisk personale, der er dybt engageret i at varetage børns trivsel og udvikling. Procesfacilitering bliver dermed en indgang til at fremme dialogen, forståelsen og samarbejdet mellem kollegaer.
I bogen får du vejledning i, hvordan du som leder, ressourceperson, konsulent eller pædagog kan blive en bedre procesfacilitator i dagtilbud. Ved hjælp af konkrete værktøjer, metoder og øvelser vil du blive i stand til at facilitere dialogiske processer.
Bogen er en del af serien Tæt på ledelse i dagtilbud