Grib et barn i sproglig knibe tidligt - og vær med til at ændre et liv!
Tænk på barnets sprogudvikling som en kurv, der skal fyldes op med sprogbolde hver eneste dag. Lydlege er én bold, dialogisk læsning er en anden bold. Kurven er stor og skal fyldes helt - og de bolde, der skal være flest af, er samtalebolde.
Husker du at smide bolde i alle børns kurv - hver dag?
Denne bog handler netop om, hvordan man som pædagogisk personale i vuggestue eller børnehave dagligt kan have fokus på at fylde barnets sprogkurv op gennem et stærkt sprogarbejde, der fører til kvalitet i sprogmiljøet. Den er ment som en hjælpende hånd til pædagoger, ledere, pædagogiske konsulenter og kommunale ledere, der med udgangspunkt i bogen kan overveje, om sprogarbejdet i deres lokale virkelighed er stærkt nok, eller om der skal justeringer til.
Bogen er skrevet af et stærkt makkerpar. Helle Iben Bylander og Trine Kjær Krogh har i en årrække arbejdet inden for børnesprogsområdet med blandt andet undervisning, kurser og konferencer for pædagoger, lærere, sprogvejledere og logopæder. Sammen har de oversat og skrevet flere bøger og artikler inden for sprog og pædagogik.
'Denne bog er skrevet i et let forståeligt sprog og giver et meget fint fundament for, hvordan man som pædagog kan skærpe sin opmærksomhed på sprogarbejde og sprogstimulering. Der peges også på, at udsatte børn især har brug for at få styrket alle deres kompetencer. Der er fokus på, at børn lærer at tænke selvstændigt, at de får sociale kompetencer og mulighed for at lege frit. Samtalen er dog det bærende del af hverdagen og kræver sproglig bevidsthed hos de voksne for at kunne bidrage med et sprogligt kvalificeret tilbud. (...) I disse tider, hvor der er så megen fokus på social arv, er det vigtigt, at der er nogen, der tager fat om nældes rod og på lavpraktisk plan kommer med initiativer til, hvordan man kan højne pædagogernes bevidsthed om sprog, for at de på kvalificeret vis kan være med til at løfte de 0-6-årige. Det gør denne bog til fulde. ' - Birgitte Franck, audiologopæd
Tænk på barnets sprogudvikling som en kurv, der skal fyldes op med sprogbolde hver eneste dag. Lydlege er én bold, dialogisk læsning er en anden bold. Kurven er stor og skal fyldes helt - og de bolde, der skal være flest af, er samtalebolde.
Husker du at smide bolde i alle børns kurv - hver dag?
Denne bog handler netop om, hvordan man som pædagogisk personale i vuggestue eller børnehave dagligt kan have fokus på at fylde barnets sprogkurv op gennem et stærkt sprogarbejde, der fører til kvalitet i sprogmiljøet. Den er ment som en hjælpende hånd til pædagoger, ledere, pædagogiske konsulenter og kommunale ledere, der med udgangspunkt i bogen kan overveje, om sprogarbejdet i deres lokale virkelighed er stærkt nok, eller om der skal justeringer til.
Bogen er skrevet af et stærkt makkerpar. Helle Iben Bylander og Trine Kjær Krogh har i en årrække arbejdet inden for børnesprogsområdet med blandt andet undervisning, kurser og konferencer for pædagoger, lærere, sprogvejledere og logopæder. Sammen har de oversat og skrevet flere bøger og artikler inden for sprog og pædagogik.
'Denne bog er skrevet i et let forståeligt sprog og giver et meget fint fundament for, hvordan man som pædagog kan skærpe sin opmærksomhed på sprogarbejde og sprogstimulering. Der peges også på, at udsatte børn især har brug for at få styrket alle deres kompetencer. Der er fokus på, at børn lærer at tænke selvstændigt, at de får sociale kompetencer og mulighed for at lege frit. Samtalen er dog det bærende del af hverdagen og kræver sproglig bevidsthed hos de voksne for at kunne bidrage med et sprogligt kvalificeret tilbud. (...) I disse tider, hvor der er så megen fokus på social arv, er det vigtigt, at der er nogen, der tager fat om nældes rod og på lavpraktisk plan kommer med initiativer til, hvordan man kan højne pædagogernes bevidsthed om sprog, for at de på kvalificeret vis kan være med til at løfte de 0-6-årige. Det gør denne bog til fulde. ' - Birgitte Franck, audiologopæd
Ingen anmeldelser endnu.
Varenr.: 7644
ISBN: 9788771601695
Udgave måned/år: 06/17
Vælg type
Bøger om samme emne