Systematisk refleksion i pædagogisk praksis

Format: Bog
Sidetal: 154
Forfatter(e): Søren Fisker
kr. 302,00
ekskl. moms
kr. 377,50
inkl. moms

Den styrkede pædagogiske læreplan er kun lidt over et år gammel, men allerede nu står det soleklart, at en af de absolut vigtigste nøgler til en løftet kvalitet i de danske dagtilbud med den nye styrkede læreplan er det pædagogiske personales evne til at reflektere sammen.

Bogen Systematisk refleksion i pædagogisk praksis tilbyder systematiske værktøjer og metoder, der hjælper pædagogiske team til at blive endnu bedre til at reflektere sammen - fx om et barn, hvis trivsel bekymrer teamet. Bogen tilbyder en overskuelig metode til at skelne mellem ens tolkninger, og hvad barnet rent faktisk gør. Ved at fokusere på det, bogen kalder observeret adfærd, får det pædagogiske personale bedre mulighed for at kunne forstå og hjælpe barnet, at finde mønstre og se nærmere på, hvad det rent faktisk er, barnet gør. En sådan 'nøgternhed' giver teamet mulighed for at kortlægge mønstre i barnets samspil med omgivelserne, bl.a. barnets samspil med de andre børn, personalets tilgang til barnet, og hvilke konkrete tidspunkter og situationer, barnet har det særlig svært og bedst kan hjælpes.

Når teamet sammen har foretaget denne 'mapping', bliver det langt mere tydeligt for teamet, hvordan man med enkle og ressourcemæssigt overskuelige pædagogiske tiltag og små justeringer i læringsmiljøet kan hjælpe barnet til en bedre trivsel. Derudover bliver det tydeligt, hvordan teamet på enkel måde kan 'måle', om deres tiltag virker, og hvorvidt barnets trivsel bliver bedre. Systematisk refleksion kan gøre team endnu bedre til at stille undersøgende spørgsmål til deres pædagogiske praksis. De ”rigtige” spørgsmål og en nysgerrig åbenhed om de svar, der kommer frem, vil kunne forbedre et barns trivsel. Og når teamet forbedrer et barns trivsel, skaber det ikke kun trivsel for det enkelte barn, men også for den øvrige børnegruppe og personalet selv. Det er kvalitet i dagtilbud!

Bogen Systematisk Refleksion i Pædagogisk Praksis er en utrolig inspirerende, praksisnær og velskrevet bog, hvor beskrivelser af værktøjer og metoder er illustreret med eksempler og cases fra mere end 20 refleksionsprocesser med team om børn i trivselsvanskeligheder.

Omtale af bogen

'Bogen er meget aktuel, da det jo er krav i arbejdet med ny pædagogisk læreplan at kunne se sammenhæng mellem de pædagogiske læringsmiljøer og børnenes læring og udbytte. Og det giver god mening set med barnets/børnenes perspektiver. Børn lærer gennem deltagelse i relationer og fællesskaber med andre børn og voksne. Men det forudsætter, at alle børn får muligheder for at kunne deltage i meningsfulde fællesskaber, hvor de oplever at blive værdsat, lyttet til og taget alvorligt og inddraget i forhold, der har betydning for dem selv og deres fælles hverdag i dagtilbuddet. Bogen Systematisk refleksion i pædagogisk praksis – nye handlemuligheder og bedre trivsel kan varmt anbefales, og jeg vil ikke tøve med at give den seks stjerner.' - Anne-Marie Jensen, Pædagogisk Konsulent, Køge Kommune.

'Med Søren Fiskers bog Systematisk refleksion i pædagogisk praksis har jeg fået en systematisk metode til at undersøge en pædagogisk udfordring. På kort tid bliver din indsigt angående et barn i mistrivsel udvidet, og du bliver klarere på, hvordan du med få pædagogiske ændringer støtter barnet til en positiv udvikling. Som processtyrer er det meget bekræftende at se, hvordan man er med til at fremme en mindre tolkende adfærd hos det pædagogiske personale og at mærke deres gåpåmod og glæde, når de finder frem til få enkelte nye handlemuligheder på en pædagogisk udfordring. Arbejdet lønner sig, når man kan se, et barn har positiv effekt af de tiltag, man har gjort, og det er forholdsvis let at rette ind igen, hvis man løsner for tidligt på de nye tiltag.' - Anne Pedersen, Pædagog i Børnehuset Spiren.

'Systematisk pædagogisk refleksion er først og fremmest en metode, der giver et fælles sprog og en analytisk, anerkendende tilgang i det pædagogiske personales refleksioner over børn, der ikke trives. Metoden munder altid ud i konkrete handlemuligheder og har konsekvent fokus på barnets perspektiv. Derfor er den ikke alene et effektivt pædagogisk redskab, men også en kilde til øget forståelse og empati for det enkelte barn.' - Jeanette Lundum, pædagogisk leder i Den grønne Kastanje.
Ingen anmeldelser endnu.
Varenr.: 7733
ISBN: 9788771605211
Udgave måned/år: 01/18
Vælg type

Bøger om samme emne

Vi er sociale - er du?