Med denne bog sætter vi fokus på deltagelsesdidaktik og veje til god og inkluderende undervisning i praksis. Bogen indeholder en dansk bearbejdning af Universal Design for Learning (UDL) og viser, hvordan lærere, vejledere og ledere kan planlægge, gennemføre og evaluere undervisning, hvor alle elever har mulighed for at deltage og lære.
Fokus er rettet mod mangfoldige og fleksible læreprocesser, der imødekommer elevernes forskellige læringsforudsætninger og understøtter deres vej mod de faglige mål.
I bogen finder du blandt andet:
- En dansk bearbejdning af Universal Design for Learning.
- Modellen Deltagelsesdidaktik til planlægning og evaluering af undervisning med fokus på læringsbarrierer, valgmuligheder og elevperspektiver.
- Syv konkrete undervisningseksempler med afsæt i deltagelsesdidaktik.
- Konkrete værktøjer til at sætte læring, didaktik og undervisning på dagsordenen i det professionelle samarbejde.
- NYT: Et helt kapitel om, hvordan skoleledelsen kan understøtte deltagelsesdidaktiske refleksioner og skabe rammer for fællesskabende undervisning.
Thomas, lærer og vejleder på Nordskolen, følges gennem hele bogen. Hans praksisnære refleksioner og erfaringer gør bogens pointer levende og anvendelige i hverdagen.
Bogen henvender sig til alle med interesse for undervisning, læring og didaktisk udvikling i grundskolen: lærere, pædagoger, vejledere, ledere, konsulenter, psykologer samt undervisere og studerende på læreruddannelsen.