Fra læreplaner til fagplaner

Format: Bog
Sidetal: 204
Forfatter(e): Christina Frausing Binau, Anders Stig Christensen, Thomas Illum Hansen, Dennis Hornhave Jacobsen, Lóa Björk Jóelsdóttir, Henrik Taarsted Jørgensen, Kasper Lasthein Madsen, Lise Tingleff Nielsen, Alexander von Oettingen, Andreas Rasch-Christensen (red.), Louise Rønberg, Martin Krabbe Sillasen, Karen Wistoft
På vej
kr. 259,00
ekskl. moms
kr. 323,75
inkl. moms

Leveringstid: Uge 21

Med vedtagelsen af regeringens nye kvalitetsprogram for folkeskolen skal de eksisterende læreplaner erstattes med nye fagplaner for folkeskolens fag. Der er mange forhold at tage i betragtning, når bevægelsen fra den eksisterende læreplan (Fælles Mål) henimod de nye fagplaner skal foretages. Alene begreberne fagfornyelse og fagplaner signalerer forandring.

Ambitionen med de nye fagplaner er, at de skal stå på skolens formål, formuleres i et letforståeligt pædagogisk sprog og angive fagenes kerneindhold. De kommende fagplaner skal dermed forholde sig til, hvad fagenes centrale kundskabsområder er, og hvorfor de bør være en del af undervisningen. Det drejer sig altså mere om at adressere fagene og deres indhold end et primært fokus på, hvad elevernes læringsudbytte skal være.

Denne antologi tager bestik af den aktuelle diskussion om og kritik af den eksisterende læreplan for folkeskolen og kaster ud fra forskellige perspektiver et blik på de kommende fagplaner. Antologien stiller skarpt på, hvad der kan påvirke læreplanernes opbygning og implementering med afsæt i aktuelle danske og internationale erfaringer, og der kastes et historisk lys på læreplanernes udvikling og de traditioner og den historik, de enkelte fags læreplaner står på. Bogen ser ligeledes fremad og peger på, hvordan de enkelte fags læreplaner kan tage sig ud set i lyset af regeringens projekt om fagfornyelse.

Ingen anmeldelser endnu.
Varenr.: 8279
ISBN: 9788772344065
Udgave måned/år: 05/25

Bøger om samme emne

Vi er sociale - er du?