Fra læreplaner til fagplaner
Med vedtagelsen af regeringens nye kvalitetsprogram for folkeskolen skal de eksisterende læreplaner erstattes med nye fagplaner for folkeskolens fag. Der er mange forhold at tage i betragtning, når bevægelsen fra den eksisterende læreplan (Fælles Mål) henimod de nye fagplaner skal foretages. Alene begreberne fagfornyelse og fagplaner signalerer forandring.
Ambitionen med de nye fagplaner er, at de skal stå på skolens formål, formuleres i et letforståeligt pædagogisk sprog og angive fagenes kerneindhold. De kommende fagplaner skal dermed forholde sig til, hvad fagenes centrale kundskabsområder er, og hvorfor de bør være en del af undervisningen. Det drejer sig altså mere om at adressere fagene og deres indhold end et primært fokus på, hvad elevernes læringsudbytte skal være.
Denne antologi tager bestik af den aktuelle diskussion om og kritik af den eksisterende læreplan for folkeskolen og kaster ud fra forskellige perspektiver et blik på de kommende fagplaner. Antologien stiller skarpt på, hvad der kan påvirke læreplanernes opbygning og implementering med afsæt i aktuelle danske og internationale erfaringer, og der kastes et historisk lys på læreplanernes udvikling og de traditioner og den historik, de enkelte fags læreplaner står på. Bogen ser ligeledes fremad og peger på, hvordan de enkelte fags læreplaner kan tage sig ud set i lyset af regeringens projekt om fagfornyelse.