Evidens og dømmekraft

Format: Bog
Sidetal: 204
Forfatter(e): Claus Holm og Hanne Balsby Thingholm (red.) Jens Rasmussen, Claus Holm, Lars Qvortrup, Hanne Balsby Thingholm, Maja Plum, David H. Hargreaves, Martyn Hammersley og Gert Biesta
kr. 366,00
ekskl. moms
kr. 457,50
inkl. moms

Denne bog udkommer 20 år efter, at professor David Hargreaves holdt sin forelæsning "Undervisning som en forskningsbaseret profession: Muligheder og fremtidsudsigter" ved det årlige Teacher Training Agency-møde, hvor han via en sammenligning med medicinens verden kritiserede uddannelsesforskningen for ikke at levere en tilfredsstillende og brugbar videns- og evidensbase for lærerprofessionen. Det satte gang i en debat med blandt andre professor Martyn Hammersley om, hvilke konsekvenser brugen af forskningsmæssig evidens får for lærerens professionelle dømmekraft. Hovedspørgsmålet var, om brug af denne evidens suspenderer lærerens dømmekraft, eller om den "blot" forandrer og styrker lærerens autonomi til at udøve professionel dømmekraft.

Denne debat og dette spørgsmål har vist sig langtidsholdbar - såvel i international som i national sammenhæng. Målet med denne antologi er at belyse, hvordan den internationale diskussion af undervisning som evidensbaseret praksis og læreres professionelle dømmekraft udfolder sig i en dansk sammenhæng. På baggrund af debatten mellem Hargreaves og Hammersley bidrager Evidens og dømmekraft: Når evidens møder den pædagogiske praksis med aktuel international og national viden om, hvordan evidens påvirker praksis, og hvordan de professionelle kan eller bør bruge evidensbaseret viden i deres daglige virke.

Bogens redaktører er ph.d., lektor og institutleder for Danmarks Institut for Pædagogik og Uddannelse (DPU) Claus Holm og ph.d. og adjunkt ved Center for Undervisningsudvikling og Digitale Medier, Aarhus Universitet, Hanne Balsby Thingholm. Bogens kapitler er skrevet af: Gert Biesta, Martyn Hammersley, David Hargreaves, Claus Holm, Maja Plum, Lars Qvortrup, Jens Rasmussen og Hanne Balsby Thingholm.

Se indholdsfortegnelse og forord til bogen

Sådan skriver anmelderne:
Lektørudtalelse, Dansk BiblioteksCenter

Det er en pædagogisk interessant bog, som præsenterer mange interessante overvejelser og spørgsmål, der sætter tanker og overvejelser i gang hos læseren. Bogen indeholder meget stof til samtale og debat på de pædagogiske uddannelser, samtidig med at den giver undervisere en faglig ballast til deres pædagogiske overvejelser i deres daglige virke. (...) Bogen anbefales til læsning af skoleverdenens pædagogiske aktører, lærer- og pædagogstuderende samt andre med interesse. 

Varenr.: 7394
ISBN: 9788771600049
Udgave måned/år: 03/17

Bøger om samme emne

Vi er sociale - er du?