Feedback i danskfaget

Format: Bog
Sidetal: 192
Forfatter(e): Vibeke Christensen (red.), Jens Jørgen Hansen, Søren Pjengaard, Mette Maria Rydén, Nadia Rathje, Stig Toke Gissel, Mette Bak Bjerregaard, Johannes Fibiger, Grethe Dolmer og Sofia Esmann.
kr. 320,50
ekskl. moms
kr. 400,62
inkl. moms

Feedback fylder meget i den danske skolediskurs i disse år. Det skyldes ikke mindst den newzealandske uddannelsesforsker, professor John Hattie, der med sin forskning viser, at feedback har stor og positiv effekt på elevers læring. Med afsæt i Hatties omfattende internationale undersøgelser af feedbackbegrebet præsenterer og diskuterer bogens forfattere forskellige måder at forstå og praktisere feedback i danskfaget på.

I bogens første del præsenteres Hatties feedbackmodel med refleksioner over mulighederne for anvendelse af modellen i en dansk skolekultur. Modellen bliver kritisk belyst gennem forskellige klassiske læringsteorier og sættes konstruktivt i relation til nyere opfattelser af faget dansk.

I bogens anden del gives der en række konkrete bud på, hvordan der kan arbejdes bevidst med feedback i danskundervisningen i folkeskolen. Kapitlerne fører også frem til udviklinger af Hatties feedbackmodel til anvendelse i danske skoler og i dansk læreruddannelse. Samlet set dækker emnerne i kapitlerne store og væsentlige områder af danskfagets indhold, og praksiseksemplerne hentes fra både indskoling, mellemtrin og udskoling.

Bogen henvender sig til lærerstuderende, lærere i folkeskolen, udviklings- og læringskonsulenter, skoleledere og andre med interesse for feedback i danskfaget.

Bogen er redigeret af Vibeke Christensen, der er ph.d.-stipendiat og lektor i dansk på Læreruddannelsen i Aalborg, University College Nordjylland. Hun er uddannet folkeskolelærer og cand.pæd. i dansk. Forud for sin nuværende ansættelse på læreruddannelsen har hun arbejdet i en årrække som folkeskolelærer – hovedsageligt med danskundervisning i udskolingen. Bogens kapitler er skrevet af: Mette Bak Bjerregaard, Vibeke Christensen, Grete Dolmer, Sofia Esmann, Johannes Fibiger, Stig Toke Gissel, Jens
Jørgen Hansen, Søren Pjengaard, Nadia Raphael Rathje og Mette-Maria Rydén.

Se indholdsfortegnelse og forord til bogen

Undervisning og læring er målrettet alle aktører i og omkring folkeskolen og ungdomsuddannelserne (gymnasier, handelsskoler og erhvervsskoler). Serien henvender sig således til undervisere og studerende på grund-, efter- og videreuddannelse samt til lærere, pædagoger, konsulenter og ledere uanset skoleform.


Sådan skriver anmelderne:
Folkeskolen.dk


"John Hatties teorier bliver i denne fremragende bog på en værdifuld måde tænkt ind i en danskfaglig sammenhæng (...) Og så har jeg allerede nævnt en af de mange pointer i denne bog, som jeg med det samme kan anbefale til alle, der interesserer sig for folkeskolen. Den er især en gave til lærerne. Et guldæble til dansklærerne."

Læsepædagogen, april 2015

"Jeg mener, at Feedback i danskfaget med fordel kan bringes på dagsordenen til danskteammøder og lignende. Bogen kan udmærket bidrage til planlægningen af en undervisning, der i højere grad er styret af lærerens overvejelser omkring elevernes læring og faglige udbytte end af selve undervisningsaktiviteten."

Lektørudtalelsen fra Dansk BiblioteksCenter

"Det er en meget kompetent udgivelse både for lærerstuderende og lærere. Den teoretiske del er velbegrundet og veldokumenteret, og bogens hoveddel med konkrete bud på anvendelse af feedback i danskundervisningen, er meget praksisnær og inspirerende både for studerende og praktikere. Det er en god udgivelse, som kan være med til at højne danskundervisningen." 

Varenr.: 7400
ISBN: 9788771600117
Udgave måned/år: 08/14
Vælg type

Bøger om samme emne

Vi er sociale - er du?