Lektionsstudier i skolen E-bog

Format: E-Bog
Forfatter(e): Arne Mogensen
kr. 252,50
ekskl. moms
kr. 315,62
inkl. moms

Denne bog er en e-bog
Når du køber e-bogen, bliver bogen leveret til din mailadresse inden for 1 time. E-bogen er i epub-format, og bogen er DRM-beskyttet. Bogen bliver låst til én bruger og kan derfor ikke videresendes til andre.

Vi ved, at feedback har en afgørende effekt på elevernes læring – ikke kun feedback mellem lærer og elev, men i høj grad også feedback fra lærer til lærer. Lektionsstudier (lesson studies) er betegnelsen for en struktureret og målorienteret metode til kollegial sparring gennem fælles studier af nogle få, særlige lektioner med det formål at øge læringsudbyttet for elever i skolen. Ikke kun i fag og fagområder som læsning, matematik og naturfag, hvor der med mellemrum er internationale sammenligninger, men i alle skolefag.

Lektionsstudier i skolen. Kollegial sparring gennem fælles studier indeholder teoretisk baggrundsviden om lektionsstudier med referencer til udenlandsk og dansk praksis samt konkrete værktøjer til lærere og lærerstuderende, der ønsker at arbejde med lektionsstudier i praksis i eksempelvis fagteamet.

I bogen gives et muligt svar på flere af tidens udfordringer i skolen, fx:

  • Hvordan kan vi blive bedre til målstyret undervisning?
  • Hvordan kan vi indfri forventningerne om et højt fagligt niveau med faglige pointer i undervisningen?
  • Hvordan kan vi inkludere alle i klasseundervisningen – også de dygtige?



Bogen er inddelt i tre dele. I del 1 præsenteres den teoretiske baggrund for lektionsstudier. I del 2 videregives nogle danske og japanske erfaringer. Og hvis du selv vil i gang med lektionsstudier i praksis, finder du vejledning, inspiration og metoder i bogens del 3.

Arne Mogensen underviser i matematik på læreruddannelsen, VIA UC, og har tidligere arbejdet som lærer i folkeskolen. Han har især beskæftiget sig med lektionsstudier i forbindelse med sin ph.d.-afhandling fra Roskilde Universitet (2011), som handlede om pointestyret undervisning i matematik. Derudover har han blandt andet arbejdet med klasserumsforskning, fagteamsamarbejde, evalueringsformer og dygtige elever. Han er desuden censorformand for faget matematik i læreruddannelsen.

Se indholdsfortegnelse og forord til bogen





Sådan skriver anmelderne:
Helge Kastrup, Pædagogisk Psykologisk Tidsskrift. Rød serie.


"Jeg anbefaler bogen kraftigt." 

Pædagogisk Psykologisk Tidsskrift

"Bogen er let læst. Den vil være værdifuld for såvel personer, der til dagligt er i kontakt med mennesker, som har brug for en håndsrækning, som for personer der selv ønsker sig at få en sådan håndsrækning, der vil styrke egen modstandskraft og selvværd." 

LÆSEPÆDAGOGEN, december 2015

"meget hjælp at hente og masser af inspiration til, hvordan man kan komme i gang og tilrettelægge arbejdet på den enkelte skole. […] Jeg opfatter Lektionsstudier i skolen som et relevant og spændende bud på, hvordan man på den enkelte skole kan sætte fokus på at styrke det kollegiale samarbejde om kvaliteten af undervisningen." 

Folkeskolen.dk

"Metoden kan bruges i forbindelse med læreres undervisning af elever, læreres samarbejde, for eksempel i fagteam, i læreruddannelsens praktikfag og i lærerefteruddannelse. […] Bogen falder i grove træk i tre dele, i alt 15 kapitler, som kan bruges på kryds og tværs og ikke i en bestemt rækkefølge. Det gør bogen nyttig for forskellige målgrupper med forskellige hensigter. […] Bogen er på omgangshøjde med læseplansudviklingen i Danmark med Fælles Mål og bestræbelser for at udvikle "høj" faglighed i undervisningen med udgangspunkt i begreberne mål og faglige pointer."
Læs hele anmeldelsen fra "Folkeskolen"

Anne-Marie Meller, skolebibliotekar og lærer på Højmark Skole, Ringkøbing-Skjern

"[...] en bog, der bør være en del af det pædagogiske læsestof til alle lærere i dagens Danmark." - 

Lektørudtalelsen fra Dansk BiblioteksCenter

"Det er en meget velkomponeret og praksisnær udgivelser med mange gode eksempler og praktiske værktøjer til arbejdet med kollegial sparring fortalt i et meget letlæseligt sprog. Et virkelig godt stykke værktøj for skoler eller kolleger, som vil sparre struktureret og målorienteret." 

Varenr.: 7160-208-1
ISBN: 9788771602081
Udgave måned/år: 03/15

Arne Mogensen underviser i matematik på læreruddannelsen, VIA UC, og har tidligere arbejdet som lærer i folkeskolen. Han har især beskæftiget sig med lektionsstudier i forbindelse med sin ph.d.-afhandling fra Roskilde Universitet (2011), som handlede om pointestyret undervisning i matematik. Derudover har han blandt andet arbejdet med klasserumsforskning, fagteamsamarbejde, evalueringsformer og dygtige elever. Han er desuden censorformand for faget matematik i læreruddannelsen.

Vælg type

Bøger om samme emne

Vi er sociale - er du?