Skolens fraværende børn

– årsager og indsatser
Format: Bog
Sidetal: 198
Forfatter(e): Line Berthelsen, Tine Basse Fisker, Marie Falck Hansen, Helle Rabøl Hansen, Trude Havik, Gitte Lai Højmose, Rani Hørlyck, Daniel Bach Johnsen, Lisbeth Lenchler-Hübertz, Johanne Jeppesen Lomholt, Janni Niclasen, Nanna Paarup, Gry Ravn Rønne, Marlene Stokholm, Signe Sørensen og Mikael Thastum.
kr. 302,00
ekskl. moms
kr. 377,50
inkl. moms

Alle 200 skoledage tæller, og fravær medfører både mistet læring og manglende fællesskab. Bogen er en håndsrækning til at forstå årsagerne til fravær i skolen og strukturere indsatserne for at nedbringe fraværet. Målet er, at de fraværende børn atter skal blive en del af skolens fællesskaber - og dermed lykkes bedre i livet.

Bogen er skrevet af både praktikere og forskere, hvilket giver flere forskellige perspektiver på fravær i et helhedsorienteret perspektiv, hvor både forvaltning, skole og team spiller og vigtig rolle. Skribenterne giver blandt andet deres bud på, hvordan den enkelte skole skal forholde sig, når eleverne viser tegn på angst, kedsomhed eller manglende tilhørsforhold og trivsel. Og de giver indsigt i typer af fravær, forebyggelse samt målrettet intervention og intensiv, fokuseret tiltag.

Bogen præsenterer blandt andet resultater fra en ny undersøgelse af karakteristika ved børn med bekymrende skolefravær, og hvad man kan gøre for at identificere disse børn og sætte ind. Bogen behandler desuden emner som mobning, skolevægring, behandlingsprogrammer i praksis, angst, og nødvendigheden af ​​at arbejde struktureret på tværs af faggrupper.

Sådan skriver anmelderne:
Heidi Fribourg Christophersen, Folkeskolen

Hvad kan der gøres for, at et barn med bekymrende skolefravær igen kan blive en del af skolens fællesskab og dermed blive bedre til at lykkes med livet? Ja, det giver der forskellige bud på - alt efter hvilken problematik vi har mod at vende i det enkelte kapitel. Der er ingen lette løsninger, og det er bestemt bogens fordel. Vi bliver som læsere taget alvorligt, og alt bliver forklaret på eksemplarisk vis. Det er så godt, at jeg tænker, at dette er en bog, der bør være pensum på læreruddannelsen. Og hvad kan jeg bare sige på så lidt plads? Læs den, læs den, læs den!
Læs hele anmeldelsen her.

Dansk bibliotekscenter

En rigtig god og meget relevant antologi, der sætter fokus på et samfundsproblem, der skal tages meget alvorligt. Bogens svar på hvilken type fravær der bør betragtes som bekymrende og kortlægning af de forskellige årsager til fraværet, der er meget tankevækkende - og budskabet om nødvendigheder af en egentlig fraværsindsats, går leje ind. Kapitlet om børn og unge med autismespektrumforstyrrelser, og den deraf tilsyneladende større tendens til udvikling af skolevægring, er meget interessant. Bogen er inddelt i afsnit, der gør den nem at finde rundt i og velegnet som opslagsbog.

Kai Pedersen, Specialpædagogisk månedsblad

Har din skole også pludselig opdaget at nogle elever har for meget fravær og der er elever der slet ikke kommer i skole? Har jeg også realiseret, at det ikke er til at skjule længere, og at noget må gøres? Så er hendes bogen med den sidste viden skrevet af de bedste videnspersoner på feltet. Køb bogen, start en studiekreds med bogen som fyrtårn og stå meget bedre rustet til at gøre noget. Det er nu, jeg skal starte!

Varenr.: 7990
ISBN: 9788771608533
Udgave måned/år: 09/19
Vælg type

Bøger om samme emne

Vi er sociale - er du?