Læringsledelse i fremtidens ældrepleje

Format: Bog
Sidetal: 108
Forfatter(e): Anne-Birgitte Rohwedder og Anja Overgaard Thomassen
Nyhed
kr. 249,00
ekskl. moms
kr. 311,25
inkl. moms

”Vi har glemt at lære – vi må lære at lære igen.”

Ældresektoren har med tiden udviklet en høj grad af professionalisme, når det kommer til at navigere inden for de givne rammer og regler. Men i dag er det, som om tiden, ressourcerne og forandringshastigheden har overhalet denne måde at arbejde på. Der er derfor brug for en anden tilgang til ledelse – og for en anden måde at lede på.

Der er brug for læringsledelse – en ledelsespraksis med et processuelt blik på forandring og læring og fokus på, hvordan medarbejdere, ledere og organisationen som helhed udvikler kapacitet til at lære sammen og kontinuerligt tilpasse sig sektorens komplekse og foranderlige vilkår. For ledelse i ældreplejen kan ikke reduceres til tekniske løsninger, men må forstås som en kompleks praksis, der fordrer refleksiv tænkning, nysgerrighed og en undersøgende og procesorienteret tilgang.

Med denne bog får du et læringsteoretisk perspektiv på ledelse, som ikke tilbyder færdige løsninger, men begreber og tænkeredskaber, du kan bruge til at forstå og håndtere de komplekse udfordringer, du møder i din praksis. Bogen er baseret på samtaler og møder med ledere i ældreplejen, der alle har konkrete erfaringer med at lede forskellige organisatoriske forandringer, både på det strukturelle og det kulturelle plan.

Bogen er skrevet til dig, der er leder, konsulent, underviser eller studerende og arbejder i eller omkring ældreplejen, men vil også være relevant i andre sammenhænge, hvor der skal navigeres i komplekse forandringer og implementeres nye reformer.

Henrik Lykke, daglig leder, Alderslyst Vest dag og aften, Silkeborg Kommune

”Der tales meget om forandringsledelse, men læring er i min optik overset som ledelsesfokus.


Vi kan justere og tilpasse driften, men når vi står til at lærer af hverdagens situationer, eller ny viden, så kommer vi ofte i knæ eller har givet opgaven til andre.


Ledelse indebærer en mulighed for at bidrage til den refleksion og dialog som skal skabe det lærende arbejdsfællesskab.


Jeg har ikke fundet A-nøglen som virker til alt endnu, men denne bog er et fantastisk sted at starte hvis man som jeg har et ønske om at designe lærende arbejdspladser til gavn for borgerne og medarbejderne.”

Pernille Anna Knudsen, daglig leder, Plejehjemmet Søndergården, Brædstrup

”Denne bog sætter fokus på, hvordan man igennem læringsledelse, kan skabe nyt perspektiv på fremtidens ledelse i ældreplejen.


Tanken om at facilitering og refleksion af ledelsesgerningen som et aktivt arbejdsredskab, kan give ledere mulighed for at opnå læringsledelse, hvilket er en spændende tilgang til ledelse som udviklende proces, mere end et resultat i en proces.


Bogen rammer hverdagen i praksis, hvilket gør at man som leder nemt kan se sig selv i egen kontekst, og derved nemt kan adaptere tankerne og ideerne til egen ledelsesgerning.”

Varenr.: 8278
ISBN: 9788772344058
Udgave måned/år: 11/25

Bøger om samme emne

Vi er sociale - er du?