Co-teaching og ledelse
– Ledelse, inklusion og organisationsdidaktik
Denne bog anlægger et organisatorisk perspektiv på arbejdet med co-teaching. I denne forståelse ses inklusion som et spørgsmål om skole- og organisationsudvikling – og ikke kun som god undervisning i arbejdet med klassefællesskaberne. Det er skolen og den organisation, som udgør skolens samlede kontekst, der skal udvikles.
Bogen præsenterer en ny inklusionsforståelse, som skabes aktivt på skolen, og hvor specialpædagogisk viden flyder ind i skolens pædagogiske praksis som noget, alle skolens professionelle må have kendskab til, gøre sig erfaringer med og integrere som et naturligt element i samarbejdet om den fælles forberedelse, udførelse og evaluering af undervisningen. En praksis, der i bogen introduceres som situeret neuropædagogik.
Co-teaching og ledelse giver et bud på, hvilken rolle og betydning co-teaching kan have i arbejdet med at realisere en inkluderende skole. Bogen beskriver, hvordan man som skoleledelse kan facilitere implementering af co-teaching, og hvordan man med co-teaching som fælles faglig platform kan skabe en professionelt lærende samarbejdskultur.