I dette nummer ser vi på rekruttering og lærermangel.
Du kan læse om:
• Hvorfor det er et kommune- og ledelsesansvar på alle niveauer at gøre lærerjobbet mere attraktivt, og hvad vi skal overveje for at gøre noget ved den lærermangel, vi oplever lige nu.
• Hvorfor du som leder bør være mere bevidst om det vilkår, at lærere motiveres af det, de ser som deres kerneopgave – at undervise og gøre en forskel for eleverne.
• Konkrete erfaringer fra en skoleleder, der har haft skarpt fokus på at fastholde nuværende lærere i jobbet og tiltrække nye til skolen.
• Hvordan en skoleledelse har arbejdet med systematiske rekrutteringsforløb af fagprofessionelle for at sikre en fælles forståelse af inklusion på skolen, hvor fokus ikke er på, hvorfor der skal inkluderes, men hvordan der bør og kan arbejdes med inklusion.
Artikler i dette nummer:
Leder Rekruttering og lærermangel Af Andreas Rasch-Christensen
Flere lærere på arbejde i skolen – hvordan kommer vi dertil? Af Henning Bach Christensen
Kan man lede lærere til at blive i deres job? Af Kristian Gylling Olesen og Nana Vaaben
Rekruttering og fastholdelse som strategisk indsats i skolen Af Malene Nyenstad
Normbrydende og systematiske rekrutteringsforsøg af fagprofessionelle i folkeskolen Af Anders Sandgaard