Skoleudvikling
At lykkes med skoleudvikling handler i høj grad om at kunne forstå og agere i forhold til praksis. Denne bog handler om skoleudvikling, og hvordan man med udgangspunkt i praksis kan skabe en skole, hvor det er selvfølgeligt løbende at justere og forbedre undervisningen og skolehverdagen, så alle elever på bedst mulig vis kan trives, lære og udvikle sig.
Bogen præsenterer en indsigt i arbejdet med skoleudvikling, som gør det muligt at forstå, hvorfor skoleudviklingsprocesser nogle gange lykkes, og andre gange kan være uhyre vanskelige. Samtidig bidrager den med aktuel viden om, hvordan man rent faktisk kan forstå disse udfordringer og ikke mindst handle i forhold til dem.
”Lise Tingleff Nielsen har skrevet en fantastisk bog til os, der er optagede af skoleudvikling. Vi kender processerne og modellerne, har intentionerne, sætter rammerne og organiseringen og dyrker den faglige professionalisme, og alligevel er det vanskeligt at lykkes.
Bogen giver os de første greb til at analysere praksis for at få øje på disse kulturelle logikker. Det er så tilpas konkret og generelt, at man får lyst til straks at blive undersøgende i sin egen kontekst. Og til at læse mere, vide mere, kunne mere.”
Læs hele anmeldelsen her
"Det er en interessant udgivelse, som viser veje til skoleudvikling med udgangspunkt i det nære og i eleverne frem for i store reformer og forandringsprojekter. En udgivelse som sætter tanker i gang hos læseren og inspirerer til udvikling af egen skole og undervisningspraksis".
Lise Tingleff Nielsen er chef for grundskoleområdet på EVA, Danmarks Evalueringsinstitut, og har gennem mange år beskæftiget sig med skolens policy og praksis, herunder skoleudvikling, skoleledelse samt læreres kompetenceudvikling og teamsamarbejde.
Mobning, præstationspres, angst og strukturelle forhold i skolesystemet - hvad ligger bag elevernes trivsel og mistrivsel?