LGBTQ+ i skolen
Kender du følgende situationer?
- Elever råber kønnede skældsord til hinanden i frikvarteret
- Elever bliver drillet med, at de har to fædre eller to mødre
- Skolen planlægger kønnede aktiviteter for forældre og elever, f.eks. mande-/drengetur med bål i skoven og shopping for kvinderne/pigerne.
Der er i disse år et stort fokus på spørgsmål relateret til køn og LGBTQ+, og det fylder meget i unge menneskers liv. Samtidig er det et faktum, at LGBTQ+ elever i høj grad mistrives i skolen og oplever skolen som et utrygt sted. Selvom du har en intention om at inddrage mangfoldighed, køn og seksualitet i din pædagogiske praksis, kan du sikkert være i tvivl om, hvordan du skal gribe det an.
LGBTQ+ i skolen giver dig som lærer eller skolepædagog inspiration til at møde og støtte LGBTQ+ elever i skolen. Bogen hjælper dig til at få øje på normer, mønstre og sammenhænge, som du måske ikke har været opmærksom på før, og her kan du finde viden, konkrete eksempler og forløb, der gør det nemmere at tænke køn og seksualitet ind i skolens hverdag. Bogen er tænkt som en brugsbog om praksis til praksis og bidrager med flere perspektiver på køn, seksualitet og normer i skolen – ikke mindst i forhold til undervisning og dialog.
*Forløbet i bidraget ”Pigefnidder og drengestreger” (s. 150) er baseret på Sex & Samfunds forløb af samme navn og er udviklet af Sex & Samfund: ”Pigefnidder & drengestreger”, Sex & Samfund: https://www.underviserportal.dk/grundskole/materialer/opgave/1097-pigefnidder-og-drengestreger
"LGBTQ+ elever mistrives i høj grad i skolen og da børn og unges trivsel er en kerneopgave i sundhedsplejen, er dette en yderst relevant problemstilling i skolesundhedsplejen. Men hvordan griber man lige dette arbejde an? Det har denne bog nogle helt konkrete bud på....
Denne bog er yderst relevant for skolesundhedsplejersker, som søger inspiration til at møde og støtte alle børn."
”Det er skønt at se en bog om køn og seksualitet være så relevant i forhold til de fag, der er på skoleskemaet i forvejen … Overordnet set, så er det opløftende at se en bog, der er så fokuseret på at koble teorien til praksis, men stadig har en teoribogs faglige dybde.”
Læs hele anmeldelsen her
Det er en både oplysende og tankevækkende bog, som klæder læseren fagligt godt på, til at skabe et inkluderende rum for alle. Et godt udgangspunkt for en skolehverdag, hvor alle føler sig velkomne og accepterede.
Der findes som sagt meget lidt litteratur for undervisere om LGBTQ+ for grundskolens undervisere på trods af, at der statistisk er flere LGBTQ+ elever i hver klasse. Denne bog er derfor vigtig at have stående på hylden på lærerbiblioteker, i de pædagogiske uddannelsers samling samt på større folkebiblioteker.