Når kroppen taler
– Børn og unges perspektiver på trivsel
Omgås du børn og unge i din hverdag – som lærer, forælder, klubmedarbejder eller andet? Ønsker du at få en større forståelse af, hvad der påvirker deres trivsel, og få konkrete værktøjer til at forbedre deres mentale sundhed?
I denne bog får du et indblik i forskningens nyeste og mest banebrydende fund om børn og unges trivsel, set fra deres eget perspektiv. Når vi bringer børn og unges synspunkter, følelser og tanker frem i lyset via åben dialog i trygge rammer, øger vi muligheden for, at de trives. Samtaler kan både tydeliggøre og udvide de ofte smalle normer, der hersker i mange fællesskaber – for eksempel i forhold til, hvordan man ser ud og går klædt, hvad man spiser, eller hvem man omgås. Desuden kan en god dialog om normer have stor betydning for at skabe et sundt og inkluderende miljø, hvor færre føler sig forkerte og udenfor. Både når det gælder forebyggelse og løsning af trivselsmæssige udfordringer, kan samtaler have en effekt nu og her og på sigt.
Bogen indeholder knap 100 konkrete ideer til samtalestartere, du kan tage med i klasserummet, på børne- eller teenageværelset eller i ungdomsklubben. Målgruppen for bogens redskaber er børn 9-19 år og er inddelt i to kategorier: tweens (9-12 år) og teenagere (13-19 år).
Materialet tager udgangspunkt i Katrine Vraa Justenborgs ph.d-afhandling, der er baseret på feltstudier blandt børn og unge i 5., 7. og 9. klasse og bearbejdet af journalist Marianne Sommer til lettilgængeligt stof, der er nemt at anvende i praksis.
”Det er en god fagbog, som både giver væsentlig viden om børn og unges trivsel, samt gode værktøjer til at åbne op for samtaler og på den baggrund forbedre deres fællesskab, trivsel og mentale sundhed.”
"Sundhedsplejersker er ofte in sync med, hvad der er vigtigt for børn og unge gennem deres arbejde, men jeg vil alligevel mene, at bogen har en berettigelse i det praktiske arbejde, f.eks. kan man anvende forfatterens analyse af elevernes udsagn og adfærd til inspiration i eget virke i skolearbejdet.
Emnerne er velkendte og vigtige elementer i sundhedsplejens skolearbejde, og de cases, der er til hvert samtaleemne, kan anvendes direkte eller som inspiration til dialogstartere i både de sundhedspædagogiske aktiviteter og i individuelle samtaler."