Tema i dette nummer af Paidei er"Inkluderende fællesskaber".
I dette nummer af Paideia kan du læse følgende artikler:
- Leder: Inkluderende fellseskap
- ”Samarbejde som indsats i udvikling af inkluderende læringsmiljøer” af Janne Hedegaard Hansen
- ”Inkludering – et verktyg för skolen?” af Gunilla Lindqvist
- ”Og alle vil se, at da er du nederst” af Sigrid Ramdel
- Etiskt lederskap i ôvergangen mellem förskola og skola” af Marita Cronqvist og Ellinor Skaremyr
- ”Kommentar: Inkludering i Kompetanseløftet” af Lars Arild Myhr
Tidsskriftet Paideia har en praksisrettet profil, men holder samtidig et højt akademisk niveau. Tidsskriftet indeholder fagfællebedømte artikler, som omhandler aktuelle temaer fra praksisfeltet, interviews, debatter samt boganmeldelser. Målgruppen er lærere, skoleledere, pædagoger og ledere i børnehaver, pædagogiske konsulenter, studerende, undervisere og forskere.
Temaerne, der tages op, er eksempelvis:
- Klasseledelse og læringsmiljø
- Læring, undervisning og fagdidaktiske udfordringer
- Nationale test
- Undervisningsdifferentiering og tilpasset oplæring
- Implementering af nationale og lokaler strategier og initiativer i skolen
- Betydningen af køn, socio-økonomisk og kulturel baggrund
- Praksis i børnehaven
Tidsskriftet udkommer to gange årligt (maj og november).
Udgives af Laboratorium for forskningsbaseret skoleudvikling og pædagogisk praksis (LSP) (Aalborg Universitet), Senter for praksisrettet utdanningsforskning (SePU) (Høgskolen i Hedmark), RCIW - Research and Capability in Inclusion and Welfare (Högskolan i Borås) samt Dafolo Forlag.
Kunder fra Norge og Sverige
Vi gør opmærksom på, at kunder fra Norge og Sverige kan bestille Paideia ved at sende en mail til forlag@dafolo.dk.