Tema i dette nummer af Paideia er: Kvalitet og kompetanseutvikling i barnehagen
I dette nummer af Paideia kan du læse følgende artikler:
- Udvikling af kvalitet i daginstitutioner gennem faglig ledelse
Charlotte Ringsmose og Line Skov Hansen - Erfaringer med «Trygg før 3» – profesjonsutvikling på
småbarnsavdelinger (vuggestuer) – en kvalitativ studie
May Britt Drugli, Elisabet Solheim Buøen og Ratib Lekhal - Kvalitet i dagtilbud gennem professionsudvikling
Bente Jensen og Roddy Walker - Utvecklingssamtal i förskolan – en studie om hur
vårdnadshavares delaktighet framträder geom förskollärares professionalitet
Charlotte Öhman - Foreldres posisjonering i møte med barnehagelæreres
fagkunnskap. En studie av foreldresamtaler i barnehagen
Maria Kristianne Myrann og Vibeke Glaser
Tidsskriftet Paideia har en praksisrettet profil, men holder samtidig et højt akademisk niveau. Tidsskriftet indeholder fagfællebedømte artikler, som omhandler aktuelle temaer fra praksisfeltet, interviews, debatter samt boganmeldelser. Målgruppen er lærere, skoleledere, pædagoger og ledere i børnehaver, pædagogiske konsulenter, studerende, undervisere og forskere.
Temaerne, der tages op, er eksempelvis:
- Klasseledelse og læringsmiljø
- Læring, undervisning og fagdidaktiske udfordringer
- Nationale test
- Undervisningsdifferentiering og tilpasset oplæring
- Implementering af nationale og lokaler strategier og initiativer i skolen
- Betydningen af køn, socio-økonomisk og kulturel baggrund
- Praksis i børnehaven
Tidsskriftet udkommer to gange årligt (maj og november).
Udgives af Laboratorium for forskningsbaseret skoleudvikling og pædagogisk praksis (LSP) (Aalborg Universitet), Senter for praksisrettet utdanningsforskning (SePU) (Høgskolen i Hedmark), RCIW - Research and Capability in Inclusion and Welfare (Högskolan i Borås) samt Dafolo Forlag.
Kunder fra Norge og Sverige
Vi gør opmærksom på, at kunder fra Norge og Sverige kan bestille Paideia ved at sende en mail til forlag@dafolo.dk.