Mange pædagoger, lærere og forældre fortæller om udfordringer og svingende trivsel hos de børn, de er sammen med i deres hverdag. Ofte handler det om generelle udfordringer med eksempelvis koncentration, fleksibilitet og følelsesregulering i alle former for børnegrupper. Fagprofessionelle nævner blandt andet mere struktur, forudsigelighed og genkendelighed for børnene som et muligt svar. Men hvordan skaber man struktur og forudsigelighed, når der er 20 børn på stuen eller 28 elever i klassen – alle med forskellige interesser, behov og færdigheder?
Visuel støtte kan hjælpe med at skabe struktur, det kan hjælpe børn med at indlære forskellige færdigheder, og det kan give mere overskud til læring og udvikling ved at skabe en forudsigelig og kendt ramme. Det kan fx være gennem visuelle timer-ure, piktogrammer, belønningsskemaer eller visuelle redskaber til samtaler.
Denne bog introducerer til, hvad visuel støtte er, og hvordan det kan bruges i praksis. Bogen præsenterer forskellige visuelle støtteredskaber til brug i almene børnegrupper og giver praktiske eksempler på, hvordan man kan skabe struktur og forudsigelighed for børn og gøre aktiviteter i hverdagen mere genkendelige. Redskaberne kan anvendes i dagtilbud, indskolingen og på mellemtrinnet og er relevante for arbejdet med alle børn – også børn uden diagnoser eller særlige behov.
Bogen henvender sig primært til voksne, der arbejder med børn i alderen 3-12 år. Det være sig pædagoger, lærere, inklusions- eller trivselsvejledere eller andre, der arbejder med børn. Den kan også bruges som inspiration og opslagsværk i den daglige rådgivning for PPR-psykologer, familievejledere eller konsulenter.
Vi bliver ofte anbefalet at skabe struktur, forudsigelighed og genkendelighed i børnehaveklassen. Et værktøj er visuel støtte og bogen her er en beskrivende og overskuelig manual til dig, som er ny på dette felt. PPR-psykolog Signe Søndergaard Baden præsenterer her fire visuelle støtteredskaber og anvendelsesmuligheder; timer-ure, piktogrammer, belønningsskemaer og visuelle redskaber til samtaler med børn.”
Fagbladet Skolestart, august 2023
Skab struktur, forudsigelighed og genkendelighed med visuel støtte. Sådan lyder mantraet, når lærere skal have bugt med uro, konflikter og virvar blandt eleverne. Men hvordan gør man? PPR-psykolog Signe Baden har skrevet en bog med konkrete anvisninger.
Læs hele artiklen her