Multikulturel litteratur
– Kulturel ansvarlig didaktik i danskfaget
Multikulturel litteratur er en rummelig kategori af mange forskellige tekster, som på den ene eller anden måde tematiserer et møde mellem kulturer. Alligevel er begrebet multikulturel litteratur forholdsvis ukendt i en dansk sammenhæng. Særligt i børne- og ungdomslitteraturen har man det seneste årti kunnet iagttage et nybrud, hvor virkelighedsbilledet er blevet mere nuanceret, og mange værker formidler og fortolker flerkulturelle erfaringer, ligesom de behandler andre former for diversitet.
For den enkelte lærer (og dennes elever) kan det at arbejde med multikulturel litteratur virke uoverskueligt, hvis ikke man har redskaber og begreber til at forstå, hvad litteraturen er rundet af, og hvad den skriver sig ind i. Yderligere kan det være svært at finde og anvende passende litteraturdidaktiske greb til at åbne tekster, hvis undervisningskonteksten i sig selv rummer elever med meget forskelligartede baggrunde, normer og erfaringer.
Denne bog har til hensigt at undersøge, forstå og udbrede kendskabet til minoritetsrepræsentationer og flerkulturalitet i danskfaget i grundskolen, på ungdomsuddannelserne og på læreruddannelsen. Med den nye multikulturelle litteratur, der skrives i Danmark, udfordres danskfagets traditionelle dannelsestænkning, og bogens intention er at diskutere, hvilken kulturel dannelse der er tale om, når multikulturelle tekster anvendes i danskfagets litteraturundervisning.
Bogen indeholder derudover en række læsninger af aktuelle værker samt konkrete didaktiske idéer og handleanvisende forslag til den underviser eller studerende, som leder efter hjælp og inspiration til at formidle multikulturel litteratur i en reflekteret undervisningspraksis, der imødekommer elever med forskelligartede baggrunde.
"En fantastisk brugbar bog, som har manglet på den danske litteraturscene. Bogen er overskuelig og har god fordeling af teori og praksisnærer forslag, der kan anvendes i undervisningen."
”Der er meget at hente i bogen Multikulturel litteratur – kulturel ansvarlighed i danskfaget for lærere og studerende, der ønsker at inddrage litteratur, hvor alle elever ’skal møde kulturelle leveformer, som de kan spejle sig i og evt. er fremmede overfor’ (s. 227) [...] Bogen henvender sig ikke alene til lærere og studerende i danskfaget (modersmålsfaget), men bredt til alle aktører inden for sprogfagene, om det så er fremmedsprogene eller minoritetssprogene. Læserne bliver taget godt ved hånden … [Bogen] giver overbevisende argumenter for at arbejde med multikulturel litteratur og kan give håb om inklusion af minoritetsgrupper i en tid med megen racisme.”