Hvordan skaber vi gode rammer for et forældresamarbejde, hvor psykologisk tryghed er i centrum? Rammer, hvor både børn, fagprofessionelle og forældre trives – også når samarbejdet bliver udfordrende?
Denne bog stiller skarpt på en stigende udfordring i skoler og dagtilbud: Når forbrugermentalitet og præstationskultur præger samarbejdet, presses den psykologiske tryghed – og det kan koste på både arbejdsglæde og børns trivsel.
Grænsesætning og dialog giver dig en praksisnær tilgang med en psykologisk værktøjskasse, som blandt andet rummer:
- Broccoliteknikken og Bro bro brille-teknikken til at styre samtaler uden at eskalere konflikte
- FIF-metoden og Eksternalisering som redskaber til at afvæbne fastlåste situationer
- Konkrete ankre, fx ”Samarbejde eller serviceorgan” og ”Vi taler pænt om…”, til at skabe klare rammer i forældresamarbejdet
- Strategier til at håndtere Aula-kommunikation og reducere ressourcekrævende dialoger
Bogen henvender sig til lærere, pædagoger, ledere og andre fagprofessionelle, der ønsker at styrke psykologisk tryghed – og forebygge, at forældresamarbejdet bliver en belastning frem for en ressource.
Ingen anmeldelser endnu.
Varenr.: 8206
ISBN: 9788772343006
Udgave måned/år: 05/25
Bøger om samme emne