Grænsesætning og dialog

– Psykologisk tryghed i forældresamarbejdet

Format: Bog
Sidetal: 308
Forfatter(e): David Graae
Nyhed
kr. 359,00
ekskl. moms
kr. 448,75
inkl. moms

Hvordan skaber vi gode rammer for et forældresamarbejde, hvor psykologisk tryghed er i centrum? Rammer, hvor både børn, fagprofessionelle og forældre trives – også når samarbejdet bliver udfordrende?

Denne bog stiller skarpt på en stigende udfordring i skoler og dagtilbud: Når forbrugermentalitet og præstationskultur præger samarbejdet, presses den psykologiske tryghed – og det kan koste på både arbejdsglæde og børns trivsel.

Grænsesætning og dialog giver dig en praksisnær tilgang med en psykologisk værktøjskasse, som blandt andet rummer:

  • Broccoliteknikken og Bro bro brille-teknikken til at styre samtaler uden at eskalere konflikte
  • FIF-metoden og Eksternalisering som redskaber til at afvæbne fastlåste situationer
  • Konkrete ankre, fx ”Samarbejde eller serviceorgan” og ”Vi taler pænt om…”, til at skabe klare rammer i forældresamarbejdet
  • Strategier til at håndtere Aula-kommunikation og reducere ressourcekrævende dialoger

Bogen henvender sig til lærere, pædagoger, ledere og andre fagprofessionelle, der ønsker at styrke psykologisk tryghed – og forebygge, at forældresamarbejdet bliver en belastning frem for en ressource.

David Graae er erhvervspsykolog med 15 års erfaring i at arbejde med stress og psykisk arbejdsmiljø blandt ledere og medarbejdere i kommunale organisationer. Han har udviklet ”En tidlig indsats”, der gør stressforebyggelse til et fælles ansvar på hele arbejdspladsen.

Lektørudtalelse, DBC

Denne bog er en fantastisk værktøjskasse til at skabe godt og trygt forældresamarbejde. Det er en bog, som lærere, pædagoger og andre, der samarbejder med forældre, bør læse.

Sådan skriver anmelderne:
Folkeskolen.dk, august 2025

David Graae gennemgår i bogen, hvordan grænsesætning i skolen er blevet en større og større udfordring. Dernæst giver han et bud på en psykologisk værktøjskasse, som lærere og skoleledere kan bruge, når der skal sættes grænser.


Han peger også på, hvordan værktøjskassen kan implementeres på skolerne. Og til sidst i bogen giver han en opskrift på, hvordan skoler kan undgå shitstorme på de sociale medier.

Pædagogen.dk, juli 2025

”(…) bogen kan bruges som en slags opslagsværk i det daglige arbejde. Den giver ikke blot inspiration, men også håndgribelige greb og formuleringer, man kan vende tilbage til, når man er i tvivl om, hvordan en svær situation bedst håndteres.”

Varenr.: 8206
ISBN: 9788772343006
Udgave måned/år: 05/25

Bøger om samme emne

Vi er sociale - er du?