Bogen behandler professionelle læringsfællesskaber i dagtilbud både fra en forskningsvinkel og med eksempler fra praksis på, hvordan man kan arbejde som og med PLF i dagtilbud, og hvad der særligt kendetegner netop den kontekst, herunder både hvilke særlige styrker og udfordringer, der gør sig gældende.
Bogen indledes med en præsentation af, hvad der karakteriserer professionelle læringsfællesskaber i en dagtilbudskontekst, og hvordan udviklingen af dem kan bidrage til at højne kvaliteten, når det professionelle samarbejde fokuserer på børnenes udvikling, læring, trivsel og dannelse.
Herefter kommer bogens tre forfattere ind på kerneelementerne i et godt professionelt læringsfællesskab, og hvordan de kan gribes an og forstås i en dansk dagtilbudskontekst:
- Målsætning og målformulering
- Videnformer og videndeling
- Data og dataindsamling
- Teams og teamsamarbejde
- Refleksion og feedback
- Ledelse af professionelle læringsfællesskaber.
Hvert kapitel afsluttes med dialogspørgsmål, der kan give anledning til gode, kollegiale drøftelser af egen praksis.