Mange dagplejere, sundhedsplejersker, pædagoger og børnehaveklasseledere er i tvivl om, hvad et barn sprogligt forventes at kunne på et givent alderstrin.
I denne bog præsenteres derfor en række forskningsbaserede, sproglige milepæle, der kan anvendes som målestok for at vurdere, om et barn har behov for støtte til den sproglige udvikling.
Bogen tilbyder blandt andet et redskab, der er hurtigt og præcist at anvende, når pædagoger skal tage stilling til, om der er grund til at screene et barns sprog med henblik på en egentlig sprogvurdering.
...en vældig god bog. Præcis i redegørelserne, absolut brugbar i den pædagogiske praksis og velegnet som inspiration til samarbejdet med PPR. Den er samtidig velformuleret og sprogligt letløbende. Bør finde anvendelse i den pædagogiske praksis i daginstitutionerne og i pædagoguddannelsen. Den er bestemt også velegnet i efteruddannelsen af pædagoger, fordi den er så klar og kort og præcis.
Bogen er praksisnær og meget overskuelig. Jeg tænker, at den vil være et rigtig godt redskab i arbejdet med de 0-7-årige.
Jeg kan varmt anbefale Sprogets miepæle og ser det som et dialogmateriale, som talepædagogen kan bruge i kontakt med vuggestuer og børnehaver. Jeg har lidt for ofte hørt omkring sprog:" det kommer nok" "vi ser tiden an", hvilket har efterladt forældre i en sårbar situation. Med denne bog i hånden er det klart, at der skal arbejdes med og deres forældre med rettidig omhu.
Denne udgivelse er et fantastisk og letanvendeligt redskab for pædagoger, dagplejere, børnehaveklasseledere samt andre, der arbejder med børns sproglige udvikling. (...) Bogen er både velskrevet, let at læse og let at anvende i det pædagogiske arbejde med børns sproglige udvikling. Det er en meget praksisorienteret udgivelse, som giver gode pejlemærker til målestok for vurdering af børns sprog samt indeholder gode skemaer til arbejdet med sprogvurderingen.
Præsentationen af de forskningsbaserede sproglige milepæle er velskrevet og overskuelig, og bogen er især stærk på de efterfølgende beskrivelser af indsatser til hvert sprogligt område. Dette gør bogen meget velegnet til pædagogisk praksis.
Bogens forfattere giver gavmildt læseren både teori og konkrete praksisredskaber, og disse formidles på en kompetent og læsevenlig måde. (…) Bogens tema er af forfatterne formidlet på en så grundlæggende og nuanceret måde, at det virkelig giver inspiration til både det generelle og det specifikke sprogarbejde med børn fra 0 til 7 år.
Bogen bidrager til signifikant viden om sprogtilegnelsesvanskeligheder, og herved får sprogpædagogen et betydeligt redskab i forhold til at kunne vurdere, hvilke børn der er i risikogruppe for at udvikle sproglige vanskeligheder. Bogen er en gave - et must for alle sprogpædagoger (og alle sprogansvarlige) i dagtilbud. En øget bevidsthed om sprogets milepæle i kombination med målrettede sprogindsatser bør resultere i, at langt færre børn med sproglige vanskeligheder overses! En win-win-situation.