Fra specialpædagogik til pædagogik
Denne bog gør op med den tanke, at særlige elever har brug for en særlig pædagogik. Det særlige bliver i stedet et mindset, hvor elevgruppens mangfoldighed bliver udgangspunktet for såvel indretningen af klasselokalet som for tilrettelæggelse af undervisningen og relationen til den enkelte elev.
Bogen inviterer til et åbent mindset og til at arbejde med egen praksis for at skabe læringsmiljøer, der inkluderer mangfoldigt, og som har øje for elevernes forskelligheder. Samtidig giver den input til både det grundlæggende mindset og til praktisk handling ud fra en forståelse af, at små forandringer kan føre til store forandringer. Ud fra denne forståelse deler bogen ideer til små tiltag, som umiddelbart kan overføres direkte til undervisningen og klasserummet.
Bogen er bygget op over en kronologi, der begynder med brede og overordnede forståelser omkring inklusion og læring, og går dernæst mere specifikt ned i konkrete ændringer i undervisningen, klasserummet og de fortællinger, vi har om vores elever.
Med udgangspunkt i teori, forskning samt forfatterens mange observationer i praksis møder bogen den praksis, der lever i skolerne, og henvender sig derfor til praktikere i og omkring skolen samt de pædagogisk-psykologiske fag i læreruddannelsen.
Letlæst og overskueligt bud på det, vi lige nu ved virker, når der skal inkluderes
”Jeg er glad for, at forfatteren helt tydeligt ikke er blind for, hvordan hverdagen i skolen kan se ud, og har forståelse for at små forandringer kan føre til store forandringer. Jeg er glad for, at bogen er velskrevet, hurtigt læst og letforståelig. Og sidst, men absolut ikke mindst, er jeg glad for, at forfatteren helt tydeligt har styr på, hvad der er vigtigt at vide noget om lige nu og giver læseren kompetente forslag til praksistiltag, der kan iværksættes med det samme.”
Kombiner almen- og specialundervisningen og skab et et inkluderende læringsmiljø med deltagelsesmuligheder for alle. Lær at arbejde med UDL, Nest og psykologisk tryghed.