Elevers engagement i undervisningen

Format: Bog
Sidetal: 75
Forfatter(e): Hilde Ulvseth, Christina Jørgensen og Susan Tetler
- 20%
kr. 242,00
kr. 193,60
ekskl. moms
kr. 302,50
kr. 242,00
inkl. moms

Sociale og institutionelle fællesskaber er afgørende for, at børn og unge føler sig trygge og inkluderede i skolen. Hvordan de oplever sig som deltagere, og hvordan de føler sig hørt og involveret er centralt for deres engagement i skolens praksis.

Denne bog præsenterer seks konkrete metoder, der har til formål at inddrage og håndtere deltagelsesperspektivet i den pædagogiske praksis: spørgeskema, elevinterview, post-it, ufærdige sætninger, fotorefleksion og diamanten. Bogens formål er at give inspiration til, hvordan der i praksis kan arbejdes handleorienteret med inklusion gennem fokus på elevers deltagelse og engagement.

Det er en vigtig pointe i bogen, at det ikke er tilstrækkeligt blot at lytte til elevers synspunkter, tanker, erfaringer og følelser. Derimod er det, hvad skolens medarbejdere efterfølgende gør ved den indsamlede information, der gør en egentlig forskel.

Bogen henvender sig til studerende og undervisere, som søger metoder til at arbejde med at udvikle inkluderende praksis samt andre, der er optaget af arbejdet med deltagerperspektivet, elevers engagement og deltagelse. Bogen inspirerer til professionelle refleksioner, diskussioner og handling både i normalområdet og i arbejdet med udsatte børn og unge.

Hilde Ulvseth er cand.pæd. i pædagogisk sociologi og ph.d.-studerende ved DPU og UCC.

Christina Jørgensen er cand. phil. i pædagogik og lektor ved læreruddannelsen UCC samt tilknyttet forskningsprogrammet Diversitet og social innovation.

Susan Tetler er ph.d., professor MSO i inkluderende specialpædagogik samt leder af forskningsprogrammet Social- og specialpædagogik i inkluderende perspektiv ved DPU.

Se indholdsfortegnelse og forord til bogen

'En meget relevant bog der forholder sig til elevernes manglende indflydelse på undervisningen, et problem der påpeges af mange elever i trivselsundersøgelserne. Det er rigtig godt, at bogen præsenterer konkrete udvalgte forløb, hvor lærere har arbejdet med metoderne i undervisningen, ligesom der vises eksakte bilag, der direkte kan anvendes. Bogen er meget overskuelig og nem at gå til.' Lektørudtalelsen fra Dansk BiblioteksCenter

Serien 'Læringsløft' består af en række udgivelser, der leverer forskningsbaseret viden om aktuelle pædagogiske emner til professionelle praktikere i grundskolen. Udgivelserne dækker det pædagogiske forsknings- og vidensfelt fra skoleledelse og klasseledelse over inklusion og differentiering til fagenes didaktik, it-didaktik mv.

Serien 'Læringsløft' udgives i samarbejde mellem Dafolo Forlag og konsortiet LÆRINGSLØFT 2020, der består af Danmarks institut for Pædagogik og Uddannelse (DPU), Aarhus Universitet, og professionshøjskolerne UCC, Metropol og VIA UC. Konsortiet arbejder med at skabe et sammenhængende forskningsløft, professionsløft og praksisløft med fokus på elevers læringsudbytte.

Ingen anmeldelser endnu.
Varenr.: 7679
ISBN: 9788771604269
Udgave måned/år: 05/17
Vælg type

Bøger om samme emne

Vi er sociale - er du?