Ledelse i Morgen, Årgang 24, Nr. 4 Januar 2021 (E-tidsskrift
Denne gang har vi fokus på lederens faglige samtaler – redskaber og refleksioner.
Du kan bl.a. læse om MUS-samtalen som led i strategisk kompetenceudvikling i artiklen af Trille Frodegaard Lykke og Asbjørn Molly, som giver deres bud på den gode MUS-samtale.
Derudover præsenterer Lisbeth Hauge Jensen dig for TUS-samtalen, og du får konkrete og handlingsorienterede bud på, hvordan man kan planlægge, tilrettelægge og følge op på TUS-samtalen, så den kvalificerer og styrker teamsamarbejdet bedst muligt.
I den tredje artikel går vi tæt på praksis, når Jakob Ryttersgaard og Lene Thorhauge beskriver, hvordan man i Aalborg Kommune har brugt læringssamtaler som et redskab til at styrke elevernes læringsudbytte, trivsel og dannelse. Sidste artikel lægger op til refleksion over faldgruber og balancer i arbejdet med faglige samtaler. Her beskriver Malene Ringvad og Lene Zacharias, hvordan vedvarende processer med medarbejdernes læring gennem læringsåbne samtaler kan flytte hverdagen fra brandslukning til målopfyldelse.