Skolebestyrelser der gør en forskel
For at skabe værdi må skolebestyrelsen kende sit formål, forstå sin opgave og for ikke at blive en øde ø i skolens organisation, formå at skabe accept omkring sit arbejde og gøre sig relevant i den organisation man er en del af.
Skolebestyrelsens opgave er ifølge folkeskoleloven i hovedtræk at formulere principper og føre tilsyn. Dette gennemgås grundigt i bogen – både i forhold til, hvad der skal formuleres principper for, hvordan man kan gøre det, samt hvordan man fører et kritisk og konstruktiv tilsyn. Men hvad der er lige så vigtigt, er den særlige forskel, skolebestyrelsen kan gøre. Bogen sætter derfor fokus på, hvorfor en skolebestyrelse er en uundværlig og til tider overset kvalitet i skolens organisering, hvordan skolebestyrelsen formår at indgå som en del af skolens strategiske ledelse, hvordan skolelederen bedst understøtter skolebestyrelsens arbejde, og hvordan skolebestyrelsen særligt kan forstå og sætte retning for forældresamarbejdet.
Bogen henvender sig til forældre- og medarbejderrepræsentanter – nye såvel som gamle. Med sin forpligtende tilgang til at forstå og bringe skolebestyrelsen arbejde endnu stærkere i spil er det med fordel også en bog, som skolelederen kan læse. Derudover er bogen relevant for embedsfolk i skoleforvaltningen der arbejder med skoleledelse og med at understøtte skolebestyrelsesarbejdet.
"Forfatteren har skrevet en saglig, velfunderet og konkret vejledning til, hvordan skolebestyrelsen kan arbejde, og samtidig indføres man i skolesystemets krinkelkroge og problemer. Den kan anbefales både til forældre, lærere, skoleledere og forvaltninger."
Denne bog gør det lettere at komme i gang med opgaverne i skolebestyrelsen og skabe en god skole sammen med skolens øvrige parter. Bogen er derfor yderst relevant for nye skolebestyrelsesmedlemmer i grundskolen for at klæde dem på til opgaven samt give dem en idé om, hvilke opgaver og muligheder, de står foran.