Skolebestyrelser der gør en forskel

– Opgaven, rammerne og de bagvedliggende strukturer
Format: Bog
Sidetal: 232
Forfatter(e): Kirsten Birk Lassen
Nyhed
kr. 249,00
ekskl. moms
kr. 311,25
inkl. moms

For at skabe værdi må skolebestyrelsen kende sit formål, forstå sin opgave og for ikke at blive en øde ø i skolens organisation, formå at skabe accept omkring sit arbejde og gøre sig relevant i den organisation man er en del af.

Skolebestyrelsens opgave er ifølge folkeskoleloven i hovedtræk at formulere principper og føre tilsyn. Dette gennemgås grundigt i bogen – både i forhold til, hvad der skal formuleres principper for, hvordan man kan gøre det, samt hvordan man fører et kritisk og konstruktiv tilsyn. Men hvad der er lige så vigtigt, er den særlige forskel, skolebestyrelsen kan gøre. Bogen sætter derfor fokus på, hvorfor en skolebestyrelse er en uundværlig og til tider overset kvalitet i skolens organisering, hvordan skolebestyrelsen formår at indgå som en del af skolens strategiske ledelse, hvordan skolelederen bedst understøtter skolebestyrelsens arbejde, og hvordan skolebestyrelsen særligt kan forstå og sætte retning for forældresamarbejdet.  

Bogen henvender sig til forældre- og medarbejderrepræsentanter – nye såvel som gamle. Med sin forpligtende tilgang til at forstå og bringe skolebestyrelsen arbejde endnu stærkere i spil er det med fordel også en bog, som skolelederen kan læse. Derudover er bogen relevant for embedsfolk i skoleforvaltningen der arbejder med skoleledelse og med at understøtte skolebestyrelsesarbejdet.

Sådan skriver anmelderne:
DBC, Lektørudtalelse af Henrik Munch Jørgensen

Denne bog gør det lettere at komme i gang med opgaverne i skolebestyrelsen og skabe en god skole sammen med skolens øvrige parter. Bogen er derfor yderst relevant for nye skolebestyrelsesmedlemmer i grundskolen for at klæde dem på til opgaven samt give dem en idé om, hvilke opgaver og muligheder, de står foran.

Varenr.: 8150
ISBN: 9788772341743
Udgave måned/år: 08/22
Vælg type

Bøger om samme emne

Vi er sociale - er du?