Trivsel og mistrivsel
Det er blevet en offentlig sandhed, at næsten halvdelen af alle børn og unge mistrives. I denne bog dokumenteres det, at de fleste trives ud fra almindelige kriterier for, hvad det vil sige at have det godt, mens kun et fåtal oplever mistrivsel.
Bogen argumenterer for, at mistrivsel ikke alene kan forklares ud fra vilkår i samfundet, og understreger, at mistrivsel ikke kan ”udryddes”. Målet er ikke at udrydde trivsel, men at bidrage til, at børn og unge har færdigheder, viden, kompetencer og styrke til at leve et rigt liv og at håndtere den modgang, der uundgåeligt vil komme. Kort sagt: At de bliver trivselskompetente.
Bogen er skrevet til lærere, pædagoger, politikere og forældre samt alle, der professionelt eller privat beskæftiger sig med og har indflydelse på børns og unges liv.
Qvortrup og Wistoft stiller skarpt på de strukturelle udfordringer i skolesystemet, herunder stress, præstationspres og de stigende krav til eleverne. Deres analyse af, hvordan disse faktorer bidrager til mistrivsel, giver en vigtig indsigt, som ofte overses i debatten om skolernes udfordringer. Alt i alt er Trivsel og Mistrivsel en vigtig og relevant bog, der skaber en dybere forståelse af trivsel i uddannelsessystemet.
Mobning, præstationspres, angst og strukturelle forhold i skolesystemet - hvad ligger bag elevernes trivsel og mistrivsel?