Det ved vi om

– spørgsmål og interaktion i klasserummet
Format: Bog
Sidetal: 61
Forfatter(e): Emilia Andersson-Bakken
kr. 211,50
ekskl. moms
kr. 264,38
inkl. moms

Vi stiller spørgsmål hver dag. Ofte gør vi det, fordi der er noget, vi faktisk er i tvivl om - for eksempel hvad klokken er. I skolen stilles der også mange spørgsmål, men oftest er spørgsmålene her ikke autentiske. Det er spørgsmål, der har et bestemt svar, og læreren ved som regel, hvad det rigtige svar er, før spørgsmålet stilles.

Denne bog handler om, hvad vi fra forskningen ved om læreres spørgsmål i klasserummet, og hvordan man som lærer kan træne og reflektere over dette i sin egen praksis. Hvordan kan man bedst muligt knytte sine spørgsmål til elevernes læring? Bogen behandler både forskellige spørgeformer og spørgsmåls funktioner i en klasse, og den ser på, hvordan man kan bruge spørgsmål til forskellige formål. Til sidst i bogen er der nogle tips til at få flere elever engageret i klassesamtalerne.

Emilia Andersson-Bakken
Førsteamanuensis i pædagogik ved Institutt for grunnskole- og faglærerutdanning ved Høgskolen i Oslo og Akershus.

Serien "Det ved vi om" består af en række praksisrettede og konkrete publikationer, der bibringer viden om aktuelle udfordringer for dagens skole. Serien præsenterer aktuelle pædagogiske temaer med det formål at gøre forskningsbaseret viden om forbedringer af skolen lettere tilgængelig for pædagoger, lærere og ledere. Seriens mål er at øge sandsynligheden for, at denne viden anvendes. Seriens redaktører er:

Thomas Nordahl
Professor i pædagogik ved Senter for praksisrettet utdanningsforskning (SePU) på Høgskolen i Hedmark.

Ole Hansen
Seniorrådgiver ved Institut for Læring og Filosofi, Aalborg Universitet

Sådan skriver anmelderne:
folkeskolen.dk

Hæftet er overordnet set et rigtig godt værktøj til egen praksis. Tit og ofte går det så hurtigt i selve undervisningssituationen, at det ikke altid er lige nemt selv at reflektere over, hvad der kan gøres bedre. Det er på sin plads, at der kommer noget praksisnær instruktion til noget, som er så håndværkspræget, som det at stille spørgsmål i et klasselokale er. Jeg kan kun anbefale hæftet varmt herfra.

Lektørudtalelse, Dansk BiblioteksCenter

Denne bog har fokus på brugen af spørgsmål og spørge-teknik i undervisningen og giver inspiration til at åbne op for elevernes deltagelse og aktive læring. Det er en meget letlæst og overkommelig udgivelse, som rummer megen faglig viden og god inspiration til udvikling af egen spørgeteknik og lærerrolle. En anbefalelsesværdig udgivelse for både undervisere og kommende undervisere.

Varenr.: 7683
ISBN: 9788771604788
Udgave måned/år: 03/17
Vælg type

Bøger om samme emne

Vi er sociale - er du?