"Vi skal tro på, at forældrene kan"
"Vi skal tro på, at forældrene kan"
I et socialt belastet boligkvarter i Københavns Nordvestkvarter forsøger en gruppe daginstitutioner at inddrage forældrene gennem sms’er og små videoer. Forældrene vil gerne, og vi skal tro på, at de kan. Det mener daglig leder af Børnehuset Bytoften, Rico Bak Rosendahl, og klyngeleder Guli Werther.
Podcast: Tydelige særhensyn kan få børn i udsatte positioner til at føles sig anderledes
Tydelige særhensyn kan få børn i udsatte positioner til at føles sig anderledes
Lyt med, når vi i denne episode af I Børnehøjde podcast taler med Sigrid Borup Bojesen om, hvad man konkret kan gøre i dagligdagen for at hjælpe udsatte børn med at blive en del af fællesskabet. Og hvordan man undgår at skabe tydelige særhensyn, så barnet føler sig anderledes.
Podcast: "Forældrene vil gerne, og vi skal tro på, at de kan"
"Forældrene vil gerne, og vi skal tro på, at de kan"
I Børnehuset Bytoften er daglig leder, Rico Bak Rosendahl, og klyngeleder Guli Werther i gang med at søsætte et nyt initiativ, der inddrager forældrene gennem sms’er og små videoer. Lyt med, når vi i denne episode af vores podcast I Børnehøjde taler med de to om, hvad der skal til for at støtte børn i udsatte miljøer, og hvorfor det er vigtigt at få forældrene på banen.
Voksnes tanker, ord og handlinger
Voksnes tanker, ord og handlinger har afgørende betydning for barnets plads i fællesskabet
Tydelige særhensyn kan få børn i udsatte positioner til at føle sig anderledes. I stedet skal man have fokus på børnenes ressourcer og give dem plads i fællesskabet. Det kommer hele børnefællesskabet til gode.
Sund fornuft sat i system
NEST: Sund fornuft sat i system
Børnehuset Malmøgade arbejder efter en særlig pædagogisk tilgang, hvor personalet detaljeplanlægger og reflekterer over egen og andres adfærd. For når rammer og roller er tydelige, er der både fælles fodslag og plads til ikke at gå i takt.
Ideen om ’os’ og ’dem’ lever stadig
Ideen om ’os’ og ’dem’ lever stadig
Kultur kan komme til at stå i vejen for, hvordan pædagoger forstår børn med etnisk minoritetsbaggrund. Det viser et etnografisk feltarbejde, som antropolog Kathrin Houmøller står bag. Hun mener, at der er brug for et mere nuanceret blik på børnene og deres familier.
Udsathed bor ikke i børnene
Udsathed bor ikke i børnene
Børn er ikke udsatte i sig selv. Heller ikke, fordi de kommer fra en bestemt familie eller et særligt boligområde. Børn bliver først udsatte i mødet med deres omverden. Dét er pointen i en ny bog, der hjælper pædagoger og ledere til at ændre perspektiv og praksisser.