Hvad er psykologisk tryghed, og hvorfor er det vigtigt?

Psykologisk tryghed er et begreb, der har oplevet en genopblomstring de seneste år – blandt andet fordi det er blevet mere relevant for, hvordan vores arbejdsopgaver ser ud i dag. Mere komplekse problemstillinger kræver nemlig et stærkt samarbejde på tværs af grænser (faglige, organisationsmæssige m.m.) og plads til at afprøve nye ideer og lære af sine fejl.


Sådan definerer Amy Edmondson psykologisk tryghed

Op gennem 1960’erne blev psykologisk tryghed udfoldet af forskellige forskere, som Edgar H. Schein og Warren G. Bennis. Disse perspektiver blev senere udviklet af blandt andre Harvard-professor Amy C. Edmondson. I 1999 definerede hun begrebet psykologisk tryghed som en overbevisning om, at man – i et team – ikke vil blive straffet eller ydmyget for at komme med ideer og spørgsmål eller lufte bekymringer og begå fejl, og at teamets medlemmer som følge af dette føler sig sikre til at tage chancer. Ifølge Edmondson er psykologisk tryghed en egenskab, man finder i en gruppe, og som skabes i fællesskab.

Op gennem 1960’erne blev psykologisk tryghed udfoldet af forskellige forskere, som Edgar H. Schein og Warren G. Bennis. Disse perspektiver blev senere udviklet af blandt andre Harvard-professor Amy C. Edmondson. I 1999 definerede hun begrebet psykologisk tryghed som en overbevisning om, at man – i et team – ikke vil blive straffet eller ydmyget for at komme med ideer og spørgsmål eller lufte bekymringer og begå fejl, og at teamets medlemmer som følge af dette føler sig sikre til at tage chancer. Ifølge Edmondson er psykologisk tryghed en egenskab, man finder i en gruppe, og som skabes i fællesskab.

 

Edmondson anses som en pioner inden for forskningen i psykologisk tryghed, og hendes omfattende arbejde viser, at psykologisk tryghed er altafgørende for – om end ikke alene om at påvirke – flere aspekter i en gruppe, uanset om der er tale om børn, unge eller voksne. Det er blandt andet disse aspekter, der påvirkes positivt i en psykologisk tryg kultur:

  • Det gode og virkningsfulde samarbejde
  • Trivsel og frafald
  • Jobtilfredshed
  • Bedre og hurtigere innovation
  • Hurtig opdagelse af fejl og handling på dem
  • Bedre løsninger og resultater
  • Lavere sygefravær.

Der er altså god grund til at være bevidst om, hvordan man skaber og opretholder en psykologisk tryg kultur i sin organisation, sit team eller sit klasseværelse.

 

Hvis du er interesseret i at vide mere om Amy Edmonsons forskning, kan du finde de danske oversættelser af hendes to nyeste bøger længere nede på siden.

 

Hvordan skaber man psykologisk tryghed?

Som leder af en gruppe er der en række konkrete tiltag, du kan implementere for at begynde udviklingen af en psykologisk tryg kultur. Du kan:

 

  • Sørge for deltagelsesmuligheder for alle til møder, hvor der skal diskuteres svære temaer, for at invitere alle med ind i beslutningsprocessen.
  • Give alle uafbrudt taletid i et antal minutter (og gerne med mulighed for forberedelse) for at opmuntre alle til at bidrage med deres perspektiv – det kan også aktivere dem, der normalt er mere tilbageholdende til møder og i plenum.
  • Reagere konstruktivt og være nysgerrig og undersøgende frem for konkluderende over for de perspektiver, der bliver fremlagt – fasthold et lærende mindset. Det er desuden lettere for alle at give udtryk for deres egentlige holdning til emnet, hvis du som leder venter med at give udtryk for din.

 

Det sidste punkt er en tilgang, der også kan anvendes kollegaer imellem, for psykologisk tryghed er noget, vi alle bidrager til i en gruppe.

 

Kompetenceudvikling i psykologisk tryghed i pædagogisk praksis

Uddannelse som vejleder i psykologisk tryghed

Lad psykologisk tryghed være omdrejningspunkt i skole- og institutionsudviklingen. På uddannelsen lærer du at forstå og anvende psykologisk tryghed til at skabe deltagelsesmuligheder og styrke samarbejdet for både børn og professionelle. Uddannelsen er for dig, der er ressourceperson, vejleder, konsulent eller leder i dagtilbud, skole og kommune. Læs mere

 

Læringsdag om psykologisk tryghed i pædagogisk praksis

Vi tilbyder læringsdage om, hvordan I skaber og vedligeholder psykologisk tryghed i jeres pædagogiske hverdagspraksis og i det professionelle fællesskab. I får indblik i den teoretiske viden bag begrebet og får samtidig konkrete redskaber til at kvalificere samarbejdet hos jer. Dagen henvender sig til forvaltningsmedarbejdere, pædagogisk ledelse i skole og dagtilbud, ressourcepersoner og pædagogiske medarbejdere. Læs mere

 

Kompetenceudviklingsforløb om kollaborativ kultur med psykologisk tryghed

I dette forløb får deltagerne ny viden om, hvad psykologisk tryghed er, og hvad det kan betyde for deltagernes virke som fx pædagog, lærer eller ressourceperson. Forløbet fokuserer på de professionelles rolle i det kollaborative rum, og her bidrager viden om psykologisk tryghed til at skabe nødvendige deltagelsesmuligheder og relationelle bånd mellem de professionelle i fx børnehuse og skoler. Læs mere

 

Bøger om psykologisk tryghed

På Dafolo Forlag har vi udgivet en håndfuld af de mest essentielle bøger, der kan hjælpe dig i gang med at styrke den psykologiske tryghed på arbejdspladsen.

 

Den rigtige slags forkert – Psykologisk tryghed og teorien om at fejle på den gode måde

Amy Edmondsons bøger er et godt sted at starte, hvis du vil have et bredt og internationalt anerkendt perspektiv. Hendes nyeste bog, Den rigtige slags forkert (The Right Kind of Wrong, 2023), undersøger vigtigheden af at lære at fejle på den gode måde for at skabe innovation, og hvordan muligheden for dette er baseret på en psykologisk tryg kultur. Edmondson henvender sig ikke kun til virksomheder, men til alle os fejlbarlige mennesker, der har brug for et nyt perspektiv på dét at fejle.

 

Perspektiver på psykologisk tryghed

Er du på jagt efter litteratur, der mere målrettet beskæftiger sig med psykologisk tryghed i arbejdslivet, kan du se nærmere på antologien Perspektiver på psykologisk tryghed (2023). Her er der for første gang samlet erfaringer med psykologisk tryghed i danske organisationer, med udgangspunkt i forskningsbaseret og -informeret viden om begrebet psykologisk tryghed.

 

Co-teaching og psykologisk tryghed

For dig, der er mere specifikt interesseret i psykologisk tryghed i forbindelse med skoleudvikling, giver Micki Sonne Kaa Sunesens bog, Co-teaching og psykologisk tryghed (2023), en praksisnær introduktion til, hvordan psykologisk tryghed kan bruges i forbindelse med implementeringen af co-teaching.

 

Samtalekort, plakater og bogpakke om psykologisk tryghed

Hvis du gerne vil have helt konkrete værktøjer til at fremme den psykologiske tryghed i din organisation eller gruppe, tilbyder vi desuden refleksionskort, plakater og bogpakke, der giver et godt udgangspunkt for samtalen mellem medarbejdere om en psykologisk tryg kultur – for psykologisk tryghed er noget, vi alle er med til at skabe.

 

Se vores bøger og materialer om psykologisk tryghed her: