Paideia nr. 29 - maj 2025
I dette nummer af Paideia kan du læse følgende artikler:
30 år med målsætning om et acceptabelt læringsniveau for alle – hvad er gået galt?
Bent B. Andresen
Vårdnadshavarnas erfarenheter av familjesamarbetet i Finland – familjer med särbegåvade barn
Heidi Harju-Luukkainen och Jonna Kangas
Brist på utbildad personal i fritidshem under femtio år. En fråga om brist på samhällsplanering?
Lena Boström och Monica Orwehag
Praksisfagdidaktik i madkundskab: læreres arbejde med håndværk, sanselighed og madlavningsglæde i spændet mellem nytte og dannelse
Ida Danneskiold-Samsøe og Karen Wistoft
Booster eller banalitet? Om udforskning af kompetenceudvikling af lærere og pædagoger gennem et e-læringsforløb
Marianne Friis Andersen, Louise Stjerne Madsen og Marlene Rosager Lund Pedersen
Tidsskriftet Paideia har en praksisrettet profil, men holder samtidig et højt akademisk niveau. Tidsskriftet indeholder fagfællebedømte artikler, som omhandler aktuelle temaer fra praksisfeltet, interviews, debatter samt boganmeldelser. Målgruppen er lærere, skoleledere, pædagoger og ledere i børnehaver, pædagogiske konsulenter, studerende, undervisere og forskere.
Temaerne, der tages op, er eksempelvis:
- Klasseledelse og læringsmiljø
- Læring, undervisning og fagdidaktiske udfordringer
- Nationale test
- Undervisningsdifferentiering og tilpasset oplæring
- Implementering af nationale og lokaler strategier og initiativer i skolen
- Betydningen af køn, socio-økonomisk og kulturel baggrund
- Praksis i børnehaven
Tidsskriftet udkommer to gange årligt (maj og november).
Udgives af Laboratorium for forskningsbaseret skoleudvikling og pædagogisk praksis (LSP) (Aalborg Universitet), Senter for praksisrettet utdanningsforskning (SePU) (Høgskolen i Hedmark), RCIW - Research and Capability in Inclusion and Welfare (Högskolan i Borås) samt Dafolo Forlag.
Kunder fra Norge og Sverige
Vi gør opmærksom på, at kunder fra Norge og Sverige kan bestille Paideia ved at sende en mail til forlag@dafolo.dk.