Psykologisk tryghed i klassen
– Styrk trivsel gennem fællesskaber
Hvordan styrker vi elevernes trivsel og fællesskab?
Hvordan skaber vi en klassekultur, hvor alle tør række hånden op og være sig selv – og hvor det er trygt at fejle, eksperimentere og lære nyt?
Med afsæt i positiv psykologi, karakterstyrker og hverdagsnære cases fra folkeskolen giver bogen konkrete metoder og øvelser til at styrke psykologisk tryghed og en klassekultur med deltagelse, optimisme og robusthed. Undervejs møder du elever, lærere og forældre i genkendelige situationer – og får inspiration til at styrke samarbejde, kommunikation og klasseledelse.
Bogen indeholder spørgeskema til måling af psykologisk tryghed og 30+ øvelser til brug i undervisning og skole-hjem-samarbejde. Forfatterne arbejder selv i folkeskolen og bygger bro mellem forskning og klasseværelse – og klæder dig på til at tage lederskab for fællesskabet.
For undervisere, pædagoger og ledere, der ønsker mere trivsel, mere mening og mere mod i skolehverdagen.
”Det er en virkelig interessant udgivelse, som klæder underviserne godt på til deres pædagogiske virke. Bogens teoretiske stof er nemt at forstå og omsætte til egen undervisningspraksis. Ligeledes er øvelserne lette at gå til, og der er gode pædagogiske værktøjer til at styrke elevernes trivsel og fællesskab.”